Pages

Saturday, October 29, 2011

Nayef dilantik Putera Mahkota Arab Saudi



PUTERA NAYEF


RIYADH - Menteri Dalam Negeri Arab Saudi yang berusia 78 tahun, Putera Nayef bin Abdul Aziz dinamakan sebagai pewaris takhta kerajaan Arab Saudi yang baharu.
Pelantikan Putera Nayef sebagai Putera Mahkota Arab Saudi dibuat menerusi perintah diraja yang dibacakan di televisyen negara itu kelmarin.
Memegang jawatan Menteri Dalam Negeri selama hampir empat dekad, beliau kini menggantikan tempat Putera Sultan bin Abdul Aziz yang meninggal dunia di New York pada minggu lalu dan dikebumikan di sini Selasa lepas.
Putera Nayef turut dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri, tetapi dekri diraja tidak menyebut siapa yang akan memegang jawatan Menteri Pertahanan selepas portfolio tersebut kosong ekoran kematian Putera Sultan.
Putera Nayef dilihat calon pilihan untuk pelantikan tersebut sebelum dekri berkenaan diumumkan.
Pemerhati-pemerhati politik kini menunggu untuk melihat siapa yang akan dilantik sebagai Menteri Pertahanan dengan harapan portfolio itu akan diberikan kepada anggota keluarga diraja yang lebih muda.
Setakat ini, semua jawatan menteri utama dipegang oleh anak beranak pengasas negara Arab Saudi, Raja Abdul Aziz.
Anak-anak raja berkenaan kini berusia dalam lingkungan 70-an dan 80-an dengan sebahagian mereka mengalami masalah kesihatan.
Pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah sendiri baru keluar dari sebuah hospital di sini pada Sabtu lepas selepas menjalani pembedahan membetulkan tulang belakang. - AFP

No comments: