Pages

Monday, August 29, 2011

7 masjid untuk atasi kesesakan Masjidil Haram

JEDDAH: Bekas Datuk Bandar Makkah mencadangkan supaya dibina tujuh buah masjid besar di lokasi penting dalam kawasan Tanah Haram untuk mengelak kesesakan di Masjidil Haram.
Fouad Muhammad Tawfik berkata,langkah itu penting kerana jumlah jemaah yang datang untuk beribadah di Makkah, semakin meningkat setiap tahun.
Raja Abdullah baru-baru ini melancarkan projek pembesaran Masjidil Haram untuk menampung jumlah jemaah sehingga 2.5 juta orang dengan kos SR80 bilion (RM 63.67 bilion).

Katanya, pembesaran Masjidil Haram, di kawasan saie dan di Jamrah adalah langkah strategik untuk mengawal pergerakan jemaah dan membantu mereka melakukan ibadah dengan mudah dan selesa.


“Kita harus memikirkan tentang kemungkinan jumlah jemaah yang ramai yang datang ke Makkah untuk mengerjakan haji dan umrah pada masa akan datang.
“Kita harus mencari satu penyelesaian pada masalah jumlah jemaah yang ramai dan mencari jalan untuk memecahkan jumlah itu,” katanya.

Katanya lagi, “Kita tahu Allah menjadikan seluruh Makkah ini kawasan Haram dan sempadannya bukan tertumpu di Masjidil Haram saja. Ada beberapa buah rumah dan bangunan yang dipecahkan sebelum masjid ini dibina seperti sekarang.”

Menurutnya, kunci utamanya, seluruh Makkah dijadikan kawasan Haram dan ini memudahkan kerajaan mencari penyelesaian mengurangkan kesesakan.

“Ini bermanka, di mana saja anda solat, anda pasti berada di kawasan Haram,” kata Fouad. - AN, hmetro

No comments: