Pages

Wednesday, July 13, 2011

Paip gas asli Mesir ke Israel diletupkan



API marak daripada kebakaran stesen saluran paip gas yang membekalkan gas asli Mesir ke Israel di utara Sinai, Mesir, semalam setelah disabotaj oleh sekumpulan penyerang bersenjata. - REUTERS


KAHERAH 12 Julai - Sebuah stesen pengeluaran saluran paip yang membekalkan gas asli ke Israel di utara Sinai, meletup selepas disabotaj, hari ini.

Menurut agensi berita MENA, ia merupakan serangan keempat membabitkan fasiliti yang membekalkan gas Mesir ke Israel, tahun ini.

Saksi berkata, sekumpulan lelaki menyerang pasukan keselamatan Al-Tawil sebelum meletupkan stesen terbabit yang terletak berdekatan bandar Al-Arish di bahagian utara negara.

Tambahnya, pasukan keselamatan dan beberapa ahli keluarga mereka dipercayai telah dicederakan.

Siaran televisyen Nile pula berkata, api kebakaran daripada stesen tersebut dapat dilihat dari jarak sehingga 20 kilometer, namun tiada maklumat mengenai punca letupan atau kerosakan yang dialami.

MENA melaporkan stesen tersebut menyalurkan gas ke stesen lain yang terletak di kawasan Sheikh Zwayed yang mengeksport gas ke Israel.

Agensi tersebut pada laporan awalnya mengatakan stesen itu digunakan untuk 'mengeksport gas Mesir ke luar negara'.

Mesir turut menjual minyak kepada Israel dan Jordan, dan sedang berusaha untuk berunding semula dengan kedua-dua negara terbabit mengenai harga gas selepas Presiden Hosni Mubarak dipaksa meletakkan jawatan pada Februari lalu.

Mubarak disingkirkan selepas didakwa atas kesalahan rasuah selepas dia menjual gas kepada dengan harga lebih murah daripada harga pasaran kepada Israel yang mengatakan mereka membayar mengikut harga pasaran.

Gabenor Sinai di utara dan ketua pasukan keselamatan di kawasan terbabit tiba di tempat kejadian tatkala pasukan keselamatan memburu kumpulan yang terlibat dalam serangan itu. - REUTERS

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: