Pages

Saturday, June 18, 2011

Pergaduhan di acara berprestij


SEORANG lelaki memegang botol arak (kiri) dalam detik-detik cemas pergaduhan yang berlaku dalam majlis Royal Ascot di bandar Ascot, Britain kelmarin.


LONDON - Selama 300 tahun, acara perlumbaan kuda paling berprestij di Britain, Royal Ascot di bandar Ascot, Berkshire, Britain berlangsung dengan aman kecuali tahun ini apabila ia dicemari pergaduhan melibatkan sekumpulan lelaki bertatu dan seorang wanita selebriti, lapor sebuah akhbar semalam.
Banyak kerusi rosak dan serpihan kaca bertaburan di lokasi kejadian di sini dengan seorang lelaki dilihat cuba untuk memukul lelaki lain dengan sebotol arak.
Insiden itu berlaku selepas sekumpulan lapan lelaki memulakan pergaduhan tersebut di laman berhampiran sebuah bar di trek lumba kuda berkenaan.
Para penonton yang ketakutan bergegas melarikan diri untuk mengelak daripada terkena pukulan.
Lelaki-lelaki berkenaan yang mabuk dan disokong teman wanita masing-masing, mengambil kerusi dan botol arak untuk dijadikan senjata.
Dalam kejadian yang berlaku kelmarin, majlis itu sepatutnya dipenuhi dengan kelakuan yang penuh bersopan santun kerana ia berlangsung pada Hari Wanita.
Pada hari tersebut, golongan lelaki perlu menunjukkan kelakuan yang budiman di depan wanita.
Punca pergaduhan masih tidak dapat dipastikan tetapi dua orang ditahan pihak berkuasa kerana terbabit dalam kekacauan itu.
Royal Ascot merupakan pertandingan lumba kuda kegemaran ketua negara Britain, Ratu Elizabeth II tetapi acara berkenaan yang sebelum kini dihadiri lelaki-lelaki budiman, kini dicemari dengan pergaduhan.
Ia merupakan acara yang dihadiri dengan lelaki berpakaian sut manakala wanita memperagakan pebagai jenis fesyen yang tidak menjolok mata.
Namun, sejak akhir-akhir ini, standard tinggi tetamu perlumbaan itu mula dikritik seperti yang pernah dinyatakan oleh pengulas perlumbaan, Sir Peter O'Sullevan.
Dia menyatakan bahawa kadangkala tetamu-tetamu di ruang utama dilihat menunjukkan tatu pada tubuh mereka.
Menurutnya, perbuatan itu tidak sepatutnya dilakukan kerana ia tidak menghormati Ratu Elizabeth. - Agensi
Kosmo! Online - Dunia

1 comment:

Anonymous said...

Itu akibat MINUM ARAK BERLEBIHAN...