Pages

Tuesday, May 24, 2011

Thai tangkap penduduk Islam Kemboja


BANGKOK 23 Mei - Pihak berkuasa Thailand menangkap 113 penduduk Islam Kemboja di pintu masuk sempadan di pasar Rong Klua ketika mereka dalam perjalanan menuju ke selatan Thai sebelum memasuki Malaysia.

Pihak berkuasa khuatir mereka boleh menimbulkan ancaman terhadap keselamatan negara ini, menurut Thai News Agency hari ini.
Kumpulan Melayu Champa yang termasuk kanak-kanak itu membawa beg dan pasport sah, serta mendakwa mereka dalam perjalanan untuk menziarahi saudara mara di kawasan sempadan Malaysia, kata pihak berkuasa Thai.
Dalam operasi bersama yang dijalankan oleh renjer separa tentera Pasukan Petugas Burapha, polis imigresen wilayah Sa Kaeo dan polis dari balai polis Khlong Luek, ubat-ubatan, monosodium glutamate, beg galas dan khemah turut dirampas.
Pihak berkuasa mengesyaki barang-barang itu hendak dibekalkan kepada puak pemisah di selatan Thai.
Bagaimanapun rakyat Kemboja itu dibenarkan meneruskan perjalanan mereka selepas polis mengumpulkan maklumat peribadi dan mengambil gambar mereka. - Bernama
Di pekan Poipet, wilayah Banteay Meanchey di Kemboja, dilaporkan bahawa sebilangan orang Islam Kemboja berhimpun di Malaysia dan mereka yang melakukan perjalanan mengikut Thailand itu mahu menyertai perhimpunan itu.
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: