Pages

Sunday, May 8, 2011

Radiasi Chernobyl mencengkam Jerman




PEKERJA  di Minsk menanam pokok bertujuan menyekat tiupan angin membawa radiasi di perkampungan Bogushi, dalam zon eksklusif 30 kilometer dekat Chernobyl, bulan lalu.

PEKERJA di Minsk menanam pokok bertujuan menyekat tiupan angin membawa radiasi di perkampungan Bogushi, dalam zon eksklusif 30 kilometer dekat Chernobyl, bulan lalu.

Ternakan, tanaman dicemari kesan radioaktif

BERLIN: Ancaman radiasi sukar difikirkan kesannya tetapi untuk mengetahui sejauh mana paras radioaktif boleh kekal, lihat saja babi hutan Jerman.
Selepas 25 tahun bencana nuklear Chernobyl di Kesatuan Soviet Union yang membawa kepulan asap radiasi di seluruh Eropah, haiwan ini cukup tercemar dengan radioaktif sehingga penduduk digesa supaya tidak memakannya.
Malah, cendawan yang dimakan haiwan terbabit juga tidak sesuai untuk dimakan manusia.

Pengalaman Jerman menunjukkan apa yang mungkin menanti Jepun jika masalah di loji jana kuasa nuklear di Fukushima tidak dapat diselesaikan dan menjadi tidak terkawal.

Babi hutan Jerman hidup bebas dalam hutan hampir 1,500 kilometer dari Chernobyl. Namun, jumlah unsur radioaktif dipanggil cesium-137 dalam tisu badan mereka sering mencatat berpuluh kali melepasi had yang dibenarkan untuk membolehkan ia dimakan dan ribuan kali ganda di atas paras normal.

“Kami masih merasai kesan kemusnahan loji Chernobyl di luar sana,” kata Christian Kueppers, seorang pakar radiasi di Institut Ekologi Gunaan Jerman di Freiburg.
“Pencemaran tidak akan pergi pada bila-bila masa, dengan separuh hayat cesium secara kasar berusia 30 tahun, unsur radioaktif hanya akan berkurangan sedikit dalam tempoh beberapa tahun akan datang.”

Cesium-137 boleh terbentuk dalam tubuh dan paras tinggi dianggap satu risiko untuk pelbagai jenis kanser lain.

Namun penyelidik yang mengkaji kesan pelepasan radiasi loji Chernobyl tidak dapat menemui satu peningkatan dalam kanser yang mungkin dikaitkan dengan unsur berkenaan.

Cesium-137 juga semakin lama semakin kekal mengikut masa dalam tanah, yang menjadikan babi hutan lebih tertarik kepadanya.

Haiwan itu menghidu tanah hutan dengan hidung dan makan cendawan tertentu yang biasa menyimpan bahan radioaktif tinggi, kata jurucakap Kementerian Alam Sekitar, Thomas Hagbeck.

Masalah kini sangat biasa sehingga semua babi hutan yang ditangkap pemburu di rantau terjejas perlu diperiksa untuk sebarang pencemaran radiasi.

Pampasan kerajaan kepada pemburu yang mana tangkapan mereka terpaksa dihapuskan meningkat kepada AS$650,000 (RM1.93 juta) sejak 12 bulan lalu, kata Hagbeck. – Agensi , bharian

No comments: