Pages

Sunday, May 29, 2011

17 piramid bawah tanah




KAHERAH - Nampaknya teknologi angkasa bukan hanya mampu mencerap bintang tetapi juga membantu pakar kaji purba mencari tinggalan berharga yang tertanam jauh di bawah tanah.

Beberapa satelit berjaya membantu mengesan 17 buah piramid dan 3,000 penempatan purba Mesir yang tersembunyi di bawah tanah menggunakan teknologi cahaya infra merah.

Teknologi canggih itu mampu menembusi jauh di dalam tanah gurun dan boleh mengesan objek kecil dengan diameter kurang satu meter walaupun satelit dilengkapi kamera itu berada 725 kilometer di atas muka bumi.

Pakar kaji purba mengesahkan dua daripada piramid yang dikesan itu wujud dan mereka percaya ribuan lagi tapak arkeologi yang belum ditemui masih tertanam di kawasan itu.

Batu-bata diperbuat daripada lumpur yang digunakan penduduk Mesir purba untuk membina rumah adalah lebih padat daripada tanah dan pasir gurun, menyebabkan struktur bangunan yang dibina dapat dikesan oleh satelit.

Sebelum ini, saintis percaya hampir 140 piramid berada di seluruh Mesir namun banyak lagi binaan purba itu belum ditemui.
SH

No comments: