Pages

Sunday, April 17, 2011

Pakar cadang simpan bekalan darah sendiri





NEW YORK - Beberapa pakar di Jepun menyarankan pekerja di kilang loji nuklear rosak perlu menyimpan bekalan darah sendiri sekiranya perlu digunakan kemudian sebagai rawatan untuk dos radiasi tinggi.

Hal ini dibangkitkan kerana pekerja loji nuklear yang bertungkus-lumus mengendalikan kebocoran radiasi di loji nukelar Fukushima Daiichi akibat gempa bumi kuat yang melanda Jepun pada 11 Mac lalu, berdepan dengan risiko terdedah kepada paras radioaktif tinggi yang dikesan di beberapa tempat di kawasan itu.

Dos radiasi tinggi menyebabkan sel membuat darah dalam tulang sum-sum rosak dan boleh menyebabkan kematian jika mereka tidak menerima rawatan dengan segera.

Kaedah ini kebiasaannya digunakan kepada pesakit yang menghidapi penyakit darah seperti leukemia dan untuk mendapatkan sel dalam tulang sum-sum daripada penderma memakan masa yang lama.

Selain itu, jika sel yang disumbangkan tidak sesuai dengan penerima, ia boleh mengakibatkan komplikasi buruk.

"Pekerja disarankan untuk menyimpan bekalan darah sendiri dan mendapatkan suntikan di hospital selama beberapa hari untuk membantu sel darah dalam tulang sum-sum memasuki saluran darah," menurut kenyataan pakar.

No comments: