Pages

Wednesday, April 20, 2011

Fidel Castro sah letak jawatan


 Fidel Castro
Fidel Castro

Pemimpin Parti Komunis Cuba namakan adik sebagai pengganti


HAVANA: Pemimpin Parti Komunis Cuba, Fidel Castro mengesahkan peletakan jawatannya daripada kepimpinan tertinggi parti itu selepas parti itu meluluskan deraf pembaharuan ekonomi, katanya dalam artikel yang disiarkan semalam.
“Adik saya, Raul tahu yang saya tidak dapat menerima jawatan formal dalam parti hari ini,” kata Castro dalam artikel di portal Cubadebate.cu portal, merujuk pada adiknya, Raul dan ketidakhadiran beliau daripada Jawatankuasa Pusat parti yang baru, yang dipilih kelmarin.
Castro, 84, berkhidmat sebagai setiausaha pertama dalam Jawatankuasa Pusat parti yang menjadi parti utama kerajaan komunis itu sejak 1965.


Fidel berkata, beliau sudah menyerahkan tugas ketua parti kepada Raul berikutan kemerosotan kesihatannya pada 2006, walaupun beliau masih mengekalkan jawatan sebagai setiausaha pertama.


“Raul adalah orang yang saya gambarkan sebagai Setiausaha Pertama dan Ketua Komander. Beliau tidak pernah gagal untuk memujuk saya dengan idea yang dirancangnya,” tulis Fidel.


Langkah itu diambil selepas Kongres Ke-enam Parti Komunis meluluskan langkah untuk mengukuhkan ekonomi Cuba daripada jatuh tetapi tanpa sebarang perubahan ekonomi.
Perubahan yang menyuntik sedikit pasaran bebas pada ekonomi pulau itu diterima secara undian dengan pelepasan jawatan rasmi pemimpin yang memimpin parti itu lebih empat dekad.


Seramai 1,000 delegasi berkumpul di Havana untuk kongres empat hari meluluskan 300 cadangan dan melantik jawatankuasa pusat yang baru.


Perubahan itu termasuk pemotongan, yang akhirnya sejuta pekerjaan dan pemecahan sektor pertanian. Banyak langkah sudah diambil sejak beberapa tahun lalu dengan Kongres yang kini meluluskannya.


Keputusan undian bagi tempoh had kepimpinan dibentangkan semalam. Raul yang bakal berusia 89 tahun menjelang 3 Jun, mungkin akan dilantik secara rasmi untuk menggantikan kepimpinan parti. – AFP. Berita Harian Online | Fidel Castro sah letak jawatan

1 comment:

mcm ni lah said...

fidel castro ni mmg dah lama dah patut nye dia letak jawatan,.