Pages

Saturday, January 15, 2011

Melancong ke angkasa lepas 2013

MOSCOW 14 Jan. - Rusia akan mula menjual tiket perjalanan bernilai berjuta-juta dolar ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) pada 2013, selepas rancangan itu tertangguh selama empat tahun, lapor firma yang menganjurkan pelancongan berbayar tersebut semalam.

Syarikat Space Adventures yang beribu pejabat di Virginia tidak menjual sebarang tiket ke angkasa lepas sejak pengasas Cirque du Soleil dan jutawan Guy Laliberte merasai pengalaman graviti sifar tersebut pada Oktober 2009.

Jurucakap syarikat itu, Sergey Kostenko berkata, pihaknya akan menawarkan tiga perjalanan 10 hari setiap tahun ke ISS menaiki kapal angkasa Soyuz mengikut perjanjian dengan agensi angkasa lepas Rusia, Roskosmos dan pengeluar Soyuz, Energia.

Rusia bakal menambah bilangan penerbangan ke orbit daripada empat ke lima setahun pada 2013 bagi tujuan pelancongan angkasa lepas menerusi Soyuz yang boleh memuatkan tiga penumpang pada satu-satu masa untuk memaksimumkan penggunaan pesawat tersebut.

Sementara Laliberte tidak pernah mendedahkan jumlah yang dibayar bagi mengikuti perjalanan ke angkasa lepas, Kostenko berkata, pelanggan mungkin perlu membayar lebih AS$35 juta (RM110 juta) bagi pelancongan ke orbit seperti yang pernah dibayar jutawan perisian Amerika Syarikat (AS), Charles Simonyi pada 2007.

Katanya, Space Adventures juga telah mempunyai senarai nama pelanggan yang bakal mengikuti pengalaman hebat tersebut walaupun harga yang ditawarkan amat tinggi.

Selepas Laliberte merasai pengalaman graviti sifar itu, Soyuz hanya digunakan oleh angkasawan termasuk dari AS yang menjalankan misi ke angkasa lepas berikutan rancangan Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) yang mahu menamatkan khidmat program kapal angkasanya yang berusia 30 tahun, tahun ini.

NASA minggu ini berkata, pihaknya mahu menempah 12 kerusi tambahan Soyuz bagi mengangkut angkasawannya pergi dan balik ke ISS pada 2014-2016 dengan setiap kerusi dilapor berharga sekurang-kurangnya AS$55.8 juta (RM175 juta).

Agensi angkasa lepas AS itu tahun lalu menandatangani satu urus janji bernilai AS$335 juta (RM1.05 bilion) dengan Rusia bagi membeli enam kerusi Soyuz pada 2013 ketika ia bersedia mengakhiri program kapal angkasanya ekoran kos operasi yang tinggi dan untuk menumpukan perhatian kepada misi ke planet Marikh dan astreoid.

Kerajaan AS juga sedang giat membangunkan projek industri penerbangan angkasa lepas komersial dan berhasrat untuk bekerjasama dengan dua firma AS, Space Exploration Technologies dan Orbital Sciences Corp. bagi penghantaran kargo ke ISS. - REUTERS

No comments: