Pages

Friday, January 28, 2011

Gunung Bromo mula muntah debu





2011/01/28

SEORANG penduduk lalu dekat gunung berapi Bromo yang memuntah debu di Probolinggo,  Jawa Timur.
SEORANG penduduk lalu dekat gunung berapi Bromo yang memuntah debu di Probolinggo, Jawa Timur.
Syarikat penerbangan antarabangsa terpaksa batal pesawat ke Bali elak bahaya 

JAKARTA: Beberapa penerbangan antarabangsa dari dan ke pulau pelancongan Bali terpaksa membatalkan atau melencongkan penerbangan untuk mengelak bahaya debu gunung berapi Indonesia.
Debu gunung berapi Bromo, satu tempat yang menjadi tarikan popular di wilayah Jawa Timur itu, merebak ke pulau popular berkenaan yang popular bagi pelancong asing dan peluncur.
“Kami menerima maklumat dari Darwin debu gunung Bromo mencecah 5,500 meter dari arah tenggara dan menjejaskan beberapa bahagian di Bali,” kata jurucakap Kementerian Pengangkutan Indonesia, Bambang Ervan. 

“Sebagai langkah berjaga-jaga, kami menghantar maklumat dan memberi amaran kepada kepada semua syarikat penerbangan mengenai keadaan debu itu supaya krew udara mereka dapat mengelak melalui kawasan terjejas,” katanya. 

Pihak berkuasa penerbangan Indonesia terus memantau keadaan tetapi tidak bercadang untuk menutup sementara lapangan terbang, katanya. 

“Lapangan terbang masih dibuka, beberapa pesawat masih lagi mendarat. Kami memeriksa bagaimana situasi dan betapa buruknya keadaan sebelum membuat keputusan untuk mengambil langkah seterusnya,” kata Ervan. 
Syarikat penerbangan Australia, Jetstar dan Virgin Blue terpaksa melencongkan penerbangan ke Bali dari Perth, Sydney dan Brisbane berikutan amaran berkenaan, kata jurucakap lapangan terbang Bali, Sherly Yunita. 

Sementara itu, syarikat penerbangan Cathay Pacific dari Hong Kong, pula terpaksa mengambil langkah sama berikutan debu gunung berapi boleh mengancam keselamatan pesawat. 

Beberapa syarikat penerbangan antarabangsa lain yang meninggalkan Bali semalam terpaksa membatalkan penerbangan, katanya. 

Penerbangan domestik dari dan ke pulau terbabit bagaimanapun tidak terjejas, lapor pengurus lapangan terbang, Heru Legowo. – AFP
bharian

No comments: