Pages

Tuesday, December 28, 2010

Guru yoga paling muda di dunia




WALAUPUN berusia tujuh tahun, Shruti Pandey boleh melakukan posisi yoga yang sukar.


NEW DELHI - Seorang budak perempuan berumur enam tahun, Shruti Pandey menjadi guru yoga termuda di dunia, lapor sebuah akhbar semalam.
Dia kini mengajar sekumpulan orang dewasa di Allahabad, India.
Budak perempuan itu sudah mengajar golongan dewasa sejak dua tahun lalu.
Pelatih budak itu, Hari Chetan yang berusia 67 tahun mengesan bakat budak tersebut semasa dia menjadi muridnya semasa berusia empat tahun.
"Dalam tempoh enam bulan latihan, dia mengejutkan orang ramai kerana dia berjaya melakukan posisi yang sukar dengan mudah dan sempurna," kata Chetan.
Shruti berkata: "Saya berasa seronok apabila orang ramai mengikuti arahan saya. Saya seperti seorang guru yang sebenar.
"Saya meminati yoga selepas melihat abang saya melakukan senaman itu. Saya cuba untuk mengikuti pergerakannya tetapi ia amat sukar. Justeru, saya meminta ibu bapa saya menghantar saya ke kelas yoga."
Salah seorang pelajarnya berusia 90 tahun memuji kesabaran Shruti semasa mengajar.
Seorang pelajarnya yang berusia 48 tahun menyatakan dia berjaya mengawal kemarahan selepas mengikuti kelas yoga itu. - Agensi, kosmo

No comments: