Pages

Tuesday, November 2, 2010

China sabotaj Ratu Norway





2010/11/02

MILLS dinobat pemenang Ratu Dunia 2010. Gambar kiri, Mariann Birkedal
MILLS dinobat pemenang Ratu Dunia 2010. Gambar kiri, Mariann Birkedal
Pertelingkahan diplomatik punca jelitawan Oslo tak menang 

SANYA: Pertandingan Ratu Dunia (Miss World) di sini diselubungi kontroversi kelmarin selepas peserta yang dianggap pilihan utama dari Norway untuk menang gagal merangkul takhta disebabkan pertikaian diplomatik Beijing dan Oslo.
Remaja Amerika Syarikat, Alexandria Mills, 18, diisytihar pemenang pertandingan itu yang menyambut ulang tahun ke-60, malam Sabtu lalu.
Tetapi, kemenangan Mills tercemar dengan dakwaan bahawa pilihan utama, Mariann Birkedal gagal mara ke pusingan akhir kerana disekat oleh penganjur tuan rumah, China, lapor akhbar Britain, Daily Mail. 

Pertandingan itu disiarkan secara langsung ke seluruh dunia dan diikuti kira-kira satu bilion penonton. 

Pemerhati terkejut selepas jelitawan Norway, Birkedal, 23, yang juga pilihan utama untuk menang, tidak langsung berada dalam senarai lima ratu ke pusingan akhir. 

Laporan menyatakan, hakim akur kepada tekanan Beijing yang terbabit dalam pertelingkahan diplomatik dengan Oslo.
China berang selepas jawatankuasa Hadiah Keamanan Nobel di Oslo memberi anugerah itu kepada penentang kerajaan, Liu Xiaobo awal bulan ini. 

Sebelum keputusan diumumkan, Ratu Norway itu dilihat sebagai hampir pasti menang bukan Mills. 

Kathrine Sorland, personaliti televisyen Norway yang menduduki tempat ke-4 dalam pertandingan pada 2002, percaya kemarahan China terhadap keputusan jawatankuasa Nobel menjadi sebab Mills menang. 

“Saya yakin dia (Birkedal) akan menang. Mereka tentu buat keputusan kerana politik. Tanpa membuat sebarang kesimpulan, saya mahu tekankan bahawa pertandingan ini selalu dipengaruhi faktor politik. Kebetulan pula hubungan China dan Norway agak tegang pada masa ini,” katanya. – Agensi

No comments: