Pages

Wednesday, October 13, 2010

Penyatuan Muhajirin dan Ansar


SEBELUM musyrik Mekah dapat dilawan, pihak umat Islam yang dipimpin oleh Nabi Muhammad SAW mestilah terdiri satu pasukan yang sangat kuat.
Iaitu kekuatan yang terhasil daripada perpaduan, persepakatan, keharmonian dan yang lebih penting persaudaraan sesama umat itu sendiri.
Daripada kata kuncinya persaudaraan, maka itulah yang dilakukan oleh baginda sebaik sahaja tiba di Madinah.
Iaitu menyatukan antara umat Islam yang berhijrah dari Mekah, yang dikenali sebagai Muhajirin dengan penduduk Yathrib terutama berbangsa Arab, yang kebanyakan mereka telah memeluk Islam.
Persaudaraan yang dimaksudkan tidak sekadar satu pengakuan tetapi usaha penyatuan yang sehingga melibatkan soal pusaka mempusakai. Walaupun pada asalnya, mereka tidak mempunyai sebarang hubungan.
Persaudaraan seperti itu disifatkan sebagai yang paling indah dan unik dalam sejarah.
Ia bermula apabila seramai 90 orang, iaitu terdiri separuh daripada Muhajirin dan separuh lagi golongan Ansar disatukan dalam sebuah majlis yang berlangsung di rumah Anas bin Malik.
Mereka dipersaudarakan atas asas berkongsi kehidupan dan saling mempusakai selepas berlaku kematian dengan melebihi taraf kaum kerabat yang jauh.
Namun asas pewarisan atau mempusakai seperti itu ditamatkan setelah berlaku Peperangan Badar, iaitu dengan turunnya firman Allah: Dan golongan yang beriman sesudah itu, kemudian mereka berhijrah dan berjihad bersama-sama kamu, maka adalah mereka dari golongan kamu. Dalam pada itu, mereka yang mempunyai pertalian kerabat, sesetengahnya lebih berhak atas setengah yang lain menurut (hukum) Kitab Allah; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (al-Anfal: 75)
Dengan turunnya ayat itu maka hak pewarisan ditarik balik tetapi hubungan persaudaraan itu tetap diteruskan. Begitulah juga hendaknya sehingga ke hari ini, umat Islam ialah umat bersaudara tanpa mengira status, pangkat kedudukan, warna kulit dan bangsa.
Atas nama Islam, kita semua adalah bersaudara, cubit paha kiri paha kanan terasa juga.
Jika ada umat Islam disakiti misalnya seperti yang berlaku di Palestin, maka wajiblah kepada saudara Islam yang lain membantu dan menyelamatkan mereka!
Erti persaudaraan yang diperkenalkan oleh Nabi Muhammad di sini seperti menurut pendapat Muhammad Al Ghazali iaitu supaya fahaman berpuak-puak secara jahiliah dapat dihapuskan. Justeru, tidak ada keakraban atau hubungan yang sangat rapat dan baik melainkan atas landasan Islam.
"Dengan adanya persaudaraan seperti ini maka perbezaan keturunan, warna kulit hatta tanah air dapat dibuang.
"Lantaran itu, tidak seorang pun yang dapat ditampilkan ke hadapan atau diletakkan di belakang melainkan dengan faktor maruah dan ketakwaannya," katanya.
Baginda menjadikan persaudaraan sesama Islam itu sebagai satu kontrak atau perjanjian sejati yang perlu dilaksanakan, bukan hanya sebagai mainan di bibir atau manis dimulut sahaja tanpa dipraktikkan. Ia melampaui sehingga melibatkan soal darah dan harta benda.
Bagi baginda tidak ada gunanya dilaungkan persaudaraan sesama Muslim tetapi akhirnya tinggal sekadar slogan tanpa sebarang hasilnya.
Mereka yang mengaku saling bersaudara, merekalah rupa-rupanya yang saling bergaduh sehingga sanggup berbunuh-bunuhan.
Indahnya persaudaraan yang dianjurkan oleh Rasulullah itu ialah ia menimbulkan satu perasaan yang sangat kuat hingga lebih mengutamakan orang lain lebih daripada diri sendiri.
Atau lebih tepat tidak ada sebarang perasaan pentingkan diri sendiri di samping suka berkongsi apa sahaja apa yang boleh dikongsikan dan bertambah indah apabila wujud suasana kemesraan dan kasih sayang yang tidak berbelah bagi.
Namun jelas menunjukkan betapa golongan Ansar sangat mengambil berat terhadap kebajikan dan keperluan saudara-saudara baru mereka yang sanggup meninggalkan kampung halaman tercinta iaitu, Mekah.
Sikap seperti ini sangat menunjukkan erti pengorbanan sebenar, iaitu dengan mengutamakan orang lain, berkasih sayang dan kejernihan hati.
Namun yang jelas juga kepada kita, puak Muhajirin sama sekali tidak mengambil kesempatan dari kemurahan hati kalangan Ansar dan tidak mengaut sebarang hasil melainkan sekadar yang layak dan berpatutan dengan penat lelah mereka mengusahakan secara bersama.
Begitulah uniknya persaudaraan yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad dan mereka yang disatukan itu termasuklah; Abu Bakar As Siddiq dengan Kharjah bin Zaid, Umar dengan Utban, Abdullah bin Mas'ud dengan Muaz bin Jabal, Mus'ab bin Umjar dengan Abu Ayyub Al Ansari, Abu Ubaidah dengan Abu Talhah dan begitu jugalah yang lain-lainnya

No comments: