Pages

Tuesday, October 26, 2010

Ketua tentera Israel bela tindakan



BAITULMAQDIS - Ketua tentera rejim Zionis memberikan sok:ongan kuat dengan membela tindakan pasukannya semasa serangan berdarah terhadap kapal Mavi Marmara pada 31 Mei lalu dengan menyatakan mereka melakukan serangan itu hanya selepas aktivis dikatakan bertindak melepaskan tembakan. 

Kejadian serangan itu menyebabkan sembilan aktivis warga Turki terkorban, sekali gus turut mencetuskan bantahan negara barat dan mendorong tentera rejim Zionis untuk mengurangkan sekatan terhadap Gaza. 

Ketua tentera Israel, Gabi Ashkenazi menjadi saksi pertama untuk memberikan keterangan dan menyatakan bahawa tenteranya ditembak di bahagian perut oleh aktivis yang berada di dalam kapal Mavi Marmara semasa kejadian itu. 

Ashkenazi berkata, bukti yang diperoleh daripada bedah siasat turut menunjukkan para aktivis itu mempunyai senjata api mereka sendiri kerana peluru yang dilepaskan untuk menembak tentera yang turun dari helikopter itu bukan milik senjata pasukannya. 

Menurutnya, pasukan itu melemparkan bom tangan untuk meleraikan sekumpulan aktivis yang berkumpul di dek tetapi mereka bertindak memukul, menikam dan melepaskan tembakan terhadap tentera Zionis tersebut.

No comments: