Pages

Tuesday, September 14, 2010

Syeikh Arab beli flat mewah RM953.40j.


Hiasan di luar flat mewah yang dibeli oleh seorang syeikh Arab.


MONTE CARLO – Sebuah flat mewah tiga bilik di Monaco dibeli pada harga 240 juta euro (RM953.40 juta) oleh seorang syeikh Arab yang kaya dari Asia Barat, lapor sebuah akhbar semalam.
Flat mewah itu pernah mempunyai sejarah hitam apabila satu kejadian pembunuhan berlaku di bilik tetamu utama pada 1999.
Pada tahun itu, seorang ahli perbankan, Edmond Safra mati dalam satu kebakaran misteri di dalam flat tersebut yang menjadi tempat tinggal dia bersama isterinya, Lily Safra.
Lily kemudian menjual flat itu kepada dua beradik yang merupakan pemaju hartanah dari Britain, Christian dan Nick Candy pada awal 2000-an selepas suaminya mati.
Flat itu dibeli oleh dua beradik itu pada harga kurang 12.04 juta euro (RM47.82 juta) dan mereka dianggarkan mendapat keuntungan sekurang-kurangnya 228.80 juta euro (RM908.86 juta) selepas menjualnya kepada seorang syeikh Arab yang identitinya tidak didedahkan.
Kedua beradik itu turut membelanjakan kira-kira 31.31 juta euro (RM124.36 juta) untuk mencantikkan flat tersebut.
Antara kemudahan di dalam flat itu ialah terdapat arked permainan video, jakuzi, spa dan sebuah bilik media termasuk kerusi yang bolah bertukar menjadi katil.
Flat itu turut dilengkapi teknik sentuhan seperti dalam filem James Bond apabila skrin pawagam akan muncul dari dinding apabila satu butang ditekan. – Agensi

No comments: