Pages

Tuesday, September 7, 2010

Susilo dikritik main gitar

KABANJAHE - Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono menasihati para petugas bantuan bencana letusan Gunung Sinabung di Tanah Karo, Sumatera Utara, supaya tidak berkecil hati dengan kritikan media yang turut melibatkan dirinya, lapor sebuah akhbar semalam.
Nasihat tersebut disuarakan selepas Susilo mengaku beliau menerima kritikan pedas di Jakarta kerana bermain gitar dengan tujuan untuk menghiburkan mangsa-mangsa bencana alam di tempat perlindungan sementara.
"Ketika itu, saya bermalam di tempat perlindungan dan bersama-sama bermain gitar untuk menghiburkan mangsa-mangsa bencana alam, tetapi saya dianggap tidak sensitif terhadap kesusahan yang ditanggung mereka," kata Susilo.
Beliau berkata demikian ketika berucap di sini Tanah Karo semalam.
Menurut Susilo, beliau berbuat demikian dengan niat yang baik.
"Kita tahu sememangnya sukar bagi mereka yang berada dalam situasi seperti ini. Apa yang penting adalah untuk kita terus berkhidmat kepada rakyat," tambahnya.
Menurut akhbar Kompas, gambar Susilo sedang bermain gitar di sebuah lokasi selepas Gunung Merapi meletus dihantar oleh jurugambar Presiden itu kepada pihak media pada 2006.
Gambar-gambar itu kemudian disiarkan oleh pihak media dan kemudian ramai pihak yang mengkritik Susilo. - Agensi

No comments: