Pages

Wednesday, June 16, 2010

Misteri: Terpegun disapa gadis bunian

Oleh Sabaruddin Abd Ghani
bminggu@bharian.com.my


Hanya kebun durian menanti ketibaan pengunjung

DUA puluh lima tahun lalu warung masakan Melayu di medan selera Kampung Baru dekat Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur menjadi pilihan untuk penulis sering bertemu dengan rakan-rakan. Walaupun kami sering bertemu tetapi Jef Iskandar, rakan baik penulis cuba mengelak daripada berbual kosong.

Perwatakannya baik tetapi dia kurang berminat bercakap mengenai perkara yang bukan-bukan terutama berunsur tahyul. Dia berpendirian jika orang Melayu ingin maju seperti masyarakat Barat, perkara berunsur tahyul yang melekat di hati mereka mesti dikikis.



Bagaimanapun, pertemuan tidak diduga di Sik Kedah, baru-baru ini menambahkan keakraban persahabatan antara kami. Dia mengajak penulis ke rumahnya yang terletak kira-kira lima kilometer dari pekan Sik. Ada cerita menarik, katanya.

“Seminggu sebelum aku menerima arahan ditukarkan ke Kuantan, Pahang, aku ditemani adik ipar, Munir ke Bukit Belacan untuk mencari ikan pelaga. Apa yang aku alami ketika itu mencabar keimanan aku,” kata Jef, pesara pegawai tinggi di sebuah jabatan kerajaan yang pernah mendapat pendidikan di luar negara itu.

Pada hari itu, katanya, dia ditemani adik ipar ke pusat rekreasi Bukit Belacan dengan niat untuk mandi sambil mencari ikan pelaga. Spesies kerdil tapi kuat berlaga itu menjadi kegemaran Jef untuk dipelihara dalam akuarium di rumahnya.
Mereka memilih waktu selepas solat Asar ke destinasi terbabit. Kira-kira jam 5 petang Jef dan adik iparnya tiba di pusat perkelahan itu. Ketika mereka sampai, cuma dua tiga pengunjung sedang mandi. Mungkin hari itu bukan hujung minggu, jika tidak kawasan itu penuh dengan orang ramai yang datang untuk bersantai.

Sehingga jam 6 petang mereka menjejak, cuma seekor spesies mempunyai nilai komersial itu dapat ditangkap. Hairan juga, biasanya Jef mampu menangkap antara lima dan enam pelaga dalam tempoh tidak sampai setengah jam.

Bagi menghilangkan rasa bosan, mereka berehat seketika. Tiba-tiba cuaca cerah bagaikan matahari terbit sesudah fajar. Serentak itu, hujan turun agak lebat disusuli kelihatan pelangi tidak jauh dari situ. Jef dan Munir terpinga-pinga memerhatikan fenomena agak pelik itu. Hujan panas di waktu petang, kata orang tua, itu menandakan ada perkara buruk akan berlaku, bisik hati kecil Jef.

Ketika mereka beredar ke kawasan hulu anak sungai, tujuh gadis berpakaian seluar sukan, berbaju kemeja T kelihatan seronok mandi sambil bermain menyimbah air antara satu sama lain.
“Kat sini bang, ikan pelaga banyak di sini. Tangkaplah ikan di sini jinak,” tegur salah seorang gadis berkenaan.

“Eh, macam pernah kenal dengan kamu semua ini,” balas Jef.

“Ye ke, entah-entah silap orang tak," balas gadis terbabit.

Sebelum pulang, tujuh gadis sebaya itu sempat menghulurkan kad beralamat tempat tinggal mereka kepada Munir. Terkedu adik ipar Jef apabila gadis berkenaan merenung ke arahnya.

“Bang, raya puasa nanti datanglah ke rumah. Kami tinggal di Rawang, tidak jauh dari Sekolah Menengah Rawang, boleh makan buah durian,” pelawa gadis tinggi lampai sambil melempar senyuman ke arah Munir.

Sekali lagi anak muda berusia 21 tahun itu teruja. Pada hari keempat Aidilfitri, Jef sekeluarga dan Munir ke Rawang untuk berhari raya di rumah gadis terbabit. Sebaik menjengah di pintu pagar sekolah menengah terbabit, seorang pengawal keselamatan bertanyakan kepada Jef.

Apabila diberi tahu, pengawal keselamatan itu agak terkejut kerana setahunya tiada penempatan di kawasan belakang sekolah berkenaan.

"Encik tengok sendiri, kawasan berkenaan belum diterokai. Di sana banyak durian hutan berbuah, kalau hendak pergi perlu berhati-hati. Tiga hari lalu, seorang penduduk terserempak dengan seekor harimau sedang makan buah durian," beritahu pengawal itu.

Tiga hari selepas itu, ketika Jef membeli-belah di Pasar Borong Rawang, dia terpandang seorang gadis rupanya saling tidak tumpah seperti gadis yang memberi kad ketika dia dan Munir mencari ikan pelaga di Bukit Belacan.

Berbekalkan iman berteraskan kewujudan Allah, Jef mengekori gadis terbabit yang melangkah ke arah sebuah van di kawasan tempat letak kereta. Sebaik Jef menghampiri kenderaan itu, seorang lelaki menyapanya.

“Cari siapa encik? Hanya saya seorang di sini. Saya berehat sebentar sementara menunggu masa mengambil pekerja syif petang yang bekerja di sebuah kilang di Rawang,"

Rakan baik penulis itu minta maaf lalu beredar meninggalkan pemandu van kilang terbabit. Sehingga kini, pengalaman berjumpa gadis Bukit Tujuh Rawang cantik molek itu sukar dilupakan Jef.

Siapa sebenar `gadis dusun' itu? Terserah kepada pembaca membuat penilaian.

“Din, sehingga ini, itulah peristiwa cukup manis yang tidak akan mudah aku lupakan. Seingat aku, ketujuh-tujuh gadis itu cukup cantik, ratu cantik dunia pun tidak secantik gadis berkenaan," katanya.

Sambil merenung, Jef yang kini berusia 58 tahun menasihati penulis sentiasa menghormati sesama makhluk ciptaan Allah SWT.

No comments: