Pages

Thursday, May 6, 2010

Tiada pembeli harta karun 1,000 tahun




ANTARA harta karun yang dilelong.


JAKARTA - Majlis lelongan harta karun yang ditemui dari bangkai sebuah kapal karam abad ke-10 di perairan utara Cirebon, Jawa Barat, Indonesia gagal menemui pembeli yang sanggup membelinya pada harga minimum AS$80 juta (RM254.8 juta) semalam.
Beberapa pegawai berkata, tiada seorang pun peminat harta karun yang sanggup membayar wang pendahuluan bidaan sebanyak AS$16 juta (RM51.6 juta) yang diperlukan untuk mereka membuat bidaan.
Seorang pegawai Kementerian Hal Ehwal Maritim Indonesia, Ansori Zawawi berkata, satu lagi majlis mungkin diadakan dengan memberi lebih banyak masa kepada bakal pembida untuk mengkaji harta karun tersebut yang berusia 1,000 tahun.
Harta karun itu merangkumi 271,000 batu delima, mutiara, emas, batu kristal pada zaman Dinasti Fatimiyah yang dianggap keturuanan Nabi Muhammad SAW, barangan kaca Iran dan tembikar Maharaja China berusia 976 Tahun Masihi.
BARISAN tempat duduk wakil pemida kosong.


Beberapa pegawai berkata, wang pendahuluan, pembidaan minimum dan notis singkat mengenai lelongan mungkin menjadi punca majlis lelongan itu tiada mempunyai pembeli.
Harta karun itu ditemui oleh sekumpulan nelayan dan kerja-kerja untuk membawa kesemua harta karun tersebut memerlukan 22,000 selaman pada Februari 2004 sehingga Oktober 2005.
Pemerintah Indonesia akan mengambil 50 peratus hasil lelongan manakala bakinya akan dibahagikan di antara pihak yang terlibat me nemuinya termasuk pemburu harta karun, Luc Heymans.
Namun, kekecohan berlaku di tempat lelongan itu apabila sekumpulan penunjuk perasaan menentang harta karun tersebut dilelong tetapi pasukan keselamatan berjaya mengawal ketenteraman. - Agensi

No comments: