Pages

Tuesday, March 23, 2010

'Saya reda takdir Allah'

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my
2010/03/23
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: “Walaupun hasrat untuk melihatnya belajar di kolej tidak kesampaian namun saya reda dengan ketentuan Illahi,” kata Pengarang Kumpulan Berita dan Hal Ehwal Semasa TV7, TV8, TV9 dan Rangkaian Radio Kumpulan Media Prima, Datuk Manja Ismail.
Beliau berkata demikian selepas selesai upacara pengebumian anak bongsunya, Muhammad Ikhwanul Ashraf, 18, yang maut selepas kereta dipandunya terbabas dan merempuh pembahagi jalan di USJ3, Subang Jaya, awal pagi semalam.


Difahamkan, kelmarin Manja mendaftarkan anak bongsu daripada tiga beradik itu di Kolej Sunway untuk meneruskan pengajian dalam jurusan A Level selepas menamatkan pengajian di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK).


Menurut Manja, dia bagaikan tidak percaya anak bongsunya itu pergi meninggalkan mereka sekeluarga kerana ketika malam sebelum kejadian, Ikhwanul masih sempat menonton perlawanan bola Liga Perdana Inggeris bersamanya di rumah mereka di USJ5.


“Keletahnya yang suka berjenaka masih segar di mata selain kata-katanya yang melucukan itu pula terngiang-ngiang di telinga...namun apakan daya, Allah lebih menyayanginya,” katanya ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara, di sini, semalam.


Turut menziarah jenazah Allahyarham ialah Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi; Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor; Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.

Selain itu, turut menziarah ialah Pengerusi Media Prima Bhd, Datuk Johan Jaaffar; Pengarah Urusan Kumpulan Media Prima, Datuk Amrin Awaluddin; Ketua Pegawai Eksekutif Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad, Datuk Seri Farid Ridzuan; Pengarah Eksekutif Berita dan Operasi Editorial Media Prima, Datuk Ahmad A Talib; Ketua Pegawai Eksekutif NSTP, Datuk Anthony Firdauz Bujang; Pengarang Urusan Kumpulan NSTP, Zainul Arifin Mohammed Isa; Pengarang Kumpulan Harian Metro, Datuk Mustapa Omar, Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Datuk Mior Kamarul Shahid dan Timbalan Pengarang Kumpulan BHSB, Mahfar Ali. Manja berkata, selepas selesai menonton perlawanan antara pasukan Liverpool dan Manchester United kira-kira jam 11 malam, anaknya itu keluar rumah.


“Arwah kata nak tengok perlawanan antara pasukan Chelsea dan Blackburn Rovers bersama rakannya. Saya hanya mengetahui kemalangan itu selepas dimaklumkan rakan arwah kira-kira jam 5 pagi,” katanya.


Sementara itu, Ketua Bahagian Keselamatan Awam dan Trafik Selangor Superintendan Che Hussin Omar ketika dihubungi, berkata siasatan awal mendapati mangsa yang dalam perjalanan dari Persiaran Kewajipan menuju ke SS19 gagal mengawal kereta dipandunya sebaik tiba di satu selekoh tajam di kawasan kejadian.


“Jalan licin selepas hujan lebat juga dipercayai punca mangsa gagal mengawal kenderaan,” katanya.

No comments: