Pages

Thursday, May 5, 2016

Ulat bersarang dalam kepala



AGENSI - SEJUMLAH ulat berenga bersarang di dalam kepala seorang lelaki.


LONDON – Seorang lelaki dipercayai menetap di Amerika Selatan terpaksa menanggung penderitaan apabila sejumlah ulat berenga yang masih hidup bersarang di dalam kepalanya.
Lelaki yang tidak didedahkan identitinya itu dipercayai menghidap penyakit cerebral myiasis iaitu jangkitan daripada larva lalat jenis Cochliomyia hominivorax.
Satu klip video yang dimuat naik di internet menunjukkan sejumlah ulat berenga dilihat masih hidup di dalam luka di kepala lelaki itu. Luka itu dipenuhi nanah dan darah.
Video berdurasi 22 saat itu ditonton beribu-ribu kali sejak dimuat naik kelmarin oleh pengguna internet yang dikenali sebagai Mr Smith305 di laman perkongsian web, Liveleak.
Lazimnya, jangkitan larva lalat itu berlaku di kawasan tropika dengan hanya lapan kes cerebral myiasis dilaporkan di seluruh dunia.
“Larva Cochliomyia hominivorax merupakan sejenis lalat yang gemar memakan daging manusia sekali gus boleh memusnahkan tulang dan tisu muka, hidung serta mata jika tidak dirawat dengan segera.
“Malah, larva lalat itu boleh menyebabkan jangkitan pada otak sehingga boleh membawa maut,”kata seorang doktor yang enggan dikenali.
– Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0505&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz47jjGwkgZ 
Hakcipta terpelihara 

No comments: