Asal bumi yg kita pijak, langit yg kita junjung sebelum Islam namanya " Alam Bayu Atas Angin Bawah Angin" wilayah Langkasuka, keturunan Merong Mahawangsa pemerintahan Sri Wijaya, kemudian terkenal dgn nama "Kalaha" semasa pemerintahan Raja Phra Ong Mahawanser, penduduknya adalah keturunan Monggol, Parsi, Arab, Cina, India dan lain2 etnik. Agama mereka ialah Hindu, Buddha, Majusi dan lain2 amalan Durbar / Derbar upacara berbentuk pemujaan Dewa.
Raja Phra Ong Mahawanser berasal dari negeri Kalaha, wilayah Parsi di arah oleh kerajaan Rom Timur utk meminang anak raja Cina bagi dirinya. Baginda belayar dgn kekuatan 40 buah kapal. Sampai di lautan selatan India di serang oleh lanun2, 30 buah kapal hancur hanya tinggal 10 buah. Apabila lanun2 menyedari di dlm 10 buah kapal tersebut ada Raja Parsi, mereka ikut taat setia kpd Raja Phra Ong Mahawanser. Mereka meneruskan pelayaran sehingga ke Langkasuka (Langkawi). Pada masa itu, Langkasuka masih terbakar akibat peperangan antara kerajaan Hindu Andanum dan kerajaan Buddha Sri Wijaya. Terbukti sehingga sekarang masih wujud beras terbakar di Langkawi.
Baginda meneruskan pelayaran ke selatan Langkasuka masuk ikut Kuala Muda dan berhenti di Lembah Bujang, dan menubuhkan kerajaan kedah Tua (Kalaha) dan membina Istana di Bukit Meriam. Baginda mewujudkan Pelabuhan Bebas antara Timur dan Barat di Lembah Bujang. Pedagang akan berlabuh di Lembah Bujang dan meneruskan perjalanan ke Kuala Bekah (Pattani) membawa barang dagangan ke Canton (China) melalui jalan darat.
Amalan kehidupan penduduk Kalaha pada masa itu Durbar / Derbar Puja Dewa. Agama mereka Hindu, Majusi, Buddha dan lain2 di ketuai oleh sami2 yg dipanggil "Mahaguru". Golongan ini terbahagi kpd 10 puak yg mengambil peranan besar dlm masyarakat Kalaha pd masa itu, 10 golongan tersebut ialah:
Raja, Panglima, Hulubalang, Tok Pawang, Tok Bomoh, Tok Dukun, Tok Mudim, Tok Bidan, Mak Andam, Tukang Jaga Rumahtangga dan Harta Benda. Tiap2 satu golongan akan melawan dgn yg lain utk mempamerkan kehebatan dan kemegahan. Puak2 ini dlm tauhidnya dipanggil "Sihir" atau "Silap Mata". Dlm hukum Syarak adalah "Haram". Dlm aL-Quran puak2 ini dipanggil puak "Addholin (yg tidak berpegang kpd kitab al-Quran, Hadis, Ijmak, Qias). Mencipta berhala dgn tangan kemudian disembah dan dipuja keris, batu dan lain2.
Puak2 yg patuh pd pemujaan yg sama dgn hukum syarak atau harus dalam hukum syarak dipanggil puak "Maghdhubi 'Alaihim" kerana membuang 5 perkara dlm Taurat bagi puak Yahudi atau membuang 5 perkara dlm al-Quran dan Hadis pd zaman Salaf iaitu menolak "mati hidup semula", menolak "Yaumul Mahsyar", menolak syurga neraka, menolak " Qada' dan Qadar" dan menolak Nabi Muhammad s.a.w. dan segala sifat2nya.
Zaman Khalaf bermula tahun 1136M sehingga 2011M dan seterusnya dipanggil puak " Munafiqin dan Murtad" kerana menolak al-Quran, Hadis, Ijma' Ulamak, Rukyah dan Qias, menolak wujudnya malaikat, menolak rasul2 dan nabi2 khususnya yg tersebut nama2nya di dlm al-Quran, menolak Ulama' dan org2 soleh yang terpelihara daripada dosa dlm ilmu dan amal mereka atau yg di sentuh oleh dosa dan segera bertaubat (An'am ta'alaihim".
Islam bermula apabila Sayyidi Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani menghantar 12 org anak muridnya yang diketuai oleh Sayyid Syeikh Abdullah Bin Ahmad Al-Qumairi dari Baghdad ke Gunung Jerai pada kadar satu langkah dalam waktu Zohor, Azan yg pertama dilaungkan di puncak Gunung Jerai pd waktu Zohor, Lima kali azan:Zohor, Asar, Maghrib, Isya' dan Subuh. Selepas azan ke 2
Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi mengadap Raja Phra Ong Mahawanser di istana Bukit Meriam (Lembah Bujang). Mereka tidak melakukan apa2 serangan dan hanya mengambil uzlah selama 40 hari.
Raja Phra Ong Mahawanser beserta sami2nya dan kesemua puak yg disebut tadi menyerang Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi dan 11 org sahabatnya dgn segala bentuk sihir dan silap mata melalui latihan pertahanan diri, perbomohan dan lain2 cara. Kesemuanya itu tidak berfungsi, tidak memberi bekas dan berhasil.
Akhirnya Raja Phra Ong Mahawanser dan bala tenteranya datang mengadap Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi dan bertanya kpd Sayyid Abdullah al_Qumairi "Apa yang tuan pakai? Kami jumlah yg besar, kalah dgn kamu jumlah yg kecil". Sayyid Abdullah Al-Qumairi menyebut "Islam". Apabila ditanya apa Islam?, Sayyid Abdullah Al-Qumairi menghuraikan dgn panjang lebar. Raja Phra Ong Mahawanser terus menerima Islam sebagai agama dan memerintahkan pembesar2nya menerima agama Islam. Mereka datang dgn tempayan arak dan gelas utk menjamu Sayyid Syeikh Abdullah Al_Qumairi dan rakan2nya. Akhirnya, Raja Phra Ong Mahawanser perintahkan tempayan dan gelas dimusnahkan kecuali mangkuk kaca baginda, yg dicuci bersih dan dihadiahkan kpd Sayyid Syeikh Abdullah Al_Qumairi. Sayyid Sheikh Abdullah Al_Qumairi menyebut "Haza Qodah Darul Aman", maka negeri ini ditukarkan kpd nama negeri " Kedah Darul Aman".
Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi tinggal di Kedah Darul Aman selama satu tahun atau tiga tahun kata sesetengah ulama'. Dlm masa tersebut ditukarkan nama raja kpd " Al-Malik Muzaffar Shah". Baginda mengadakan perhimpunan kali ke dua atas nama " Islam":
1. Menukar nama penduduk islam kpd nama2 dlm sebutan Bahasa Arab mengikut al-Quran umpama Ibrahim, Idris, Muhammad dan sebagainya.
2. Melantik Raja Muzaffar Shah memakai gelaran "Sultan Muzaffar Shah 1" untuk Kedah Darul Aman dan seluruh nusantara (pangkat Sultan Wali).
3. Menamakan bangsa yg sudah menjunjung Islam selama satu atau tiga tahun utk dikenali diperingkat antarabangsa dgn nama " Al-Mala'u". Perkataan Al-Mala'u ada disebut 22 tempat di dlm al-Quran. Oleh kerana pelat disebut "Milayu", dlm tulisan Rom dipanggil "Melayu:.
4. Jemaah ini dikenali dgn " Islam Melayu Melayu Islam" yg tidak boleh dipisahkan sama sekali iaitu mereka yg beragama Islam dan bermastautin di sini atau org2 Islam dari rata rata yg berhijrah dan bermastautin di sini dipanggil " Melayu" .
5. Umat "Islam Melayu Melayu Islam" ini dipimpin oleh ulama' dari satu generasi ke satu generasi silih berganti;
a. Panduannya Al-Quran, Hadis, Ijmak Ulama' dan Qias.
b. Aqidahnya Ahli Sunnah Wal Jamaah aliran Abu Hassan As-Syaari, Abu Mansur Al-Maturidi, Fiqh Muktabar: As-Syafie dgn tidak menolak tiga lagi mazhab. Akhlak Sufi Islam dipimpin oleh Imam Junaid Al-Baghdadi, Imam Al-Ghazali, Imam Al-Khusyairi dan Imam As-Sya'rani. Wirid2 dan ahzab semua dipimpin oleh ulama' yg ahli pada babnya.
Islam Melayu Melayu Islam dalam ketulenannya bermula 1136M sehingga 1511M bersamaan 531H sehingga 906H. Dalam pada masa itu, wujud beberapa buah kerajaan Islam yg tulin antaranya Samudera, Pasai, Acheh, Demak, Maluku, Sulu, Brunei, Melaka, Pahang, Terengganu, Johor, Perak, Kelantan dan Pattani Darul Salam. Selepas dari itu, kesemua negeri2 melayu tumbang ke tangan siam Buddha kecuali Kedah Darul Aman yg membayar "ufti (Bunga Emas)". Manakala Melaka kalah kpd Portugis. Indonesia (nama sekarang) pula kalah kpd Belanda. Tahun 1511M hingga 2011M tidak wujud lagi kerajaan Islam Melayu Melayu Islam kerana berkecamuk dgn macam2 ajaran ilmu dan amal serta kefahaman hasil campurtangan British secara langsung. British berjanji akan mengembalikan negeri dan kerajaan kpd raja2 Melayu dgn syarat baginda hanya dilantik sbgai "Ketua Agama dan Adat Istiadat Melayu" di negeri yg baginda perintah. British memegang secara menyeluruh politik, ekonomi dan pendidikan.
Sultan pertama utk negeri Kedah Darul Aman dan seluruh Nusantara ialah "Sultan Muzaffar Shah 1". Sultan Abdul Halim Muazzam Shah yg ada sekarang adalah Sultan generasi yg ke 27. Bermula 1511M - 2011M dipanggil "KURUN DIJAJAH" sehingga seterusnya dipanggil "MASA KEHANCURAN".
Bilamana masyarakat hilang pedoman meraba raba mencari tumpuan, berlaku pula kegawatan yg lahir dari macam2 ragam umat manusia ada yg mengambil kesempatan mereka-reka segala mcm ideologi baru menjadi amalan utk kepentingan diri masing2. Idea2 ini diterapkan ke dalam masyarakat pelbagai kaum atas pentas demokrasi utk menghidupkan budaya " Kafir Addholin" tipu menipu, memanipulasi, provokasi, demonstrasi dan provokasi kaum ke arah kontroversi antara kaum yg boleh membawa padah "Kehancuran". Timbul pula kumpulan mencipta jampi, wirid, zikir, doa, tangkal, azimat dan selendang utk tujuan megah, kuat, kebal, kahaq, gagah, ajaib dan lain2 kononnya bagi mereka itu membantu memberi latihan ilmu kebatinan dan pertahanan diri utk menjaga agama, bangsa dan negara.
Kemudian timbul pula pelbagai penyakit keras hati, buruk sangka, caci mencaci, fitnah memfitnah, isim, gila talak, gila kuasa, gila lalu berleluasalah pekerjaan khurafat dan amalan syirik. Lahirlah perpecahan dlm masyarakat, sia2lah amalan, berlaku kerugianlah dlm kehidupan selama2nya.
Di atas kesedaran dan keinsafan melihat umat Islam Melayu Melayu Islam kebanyakannya terjebak dgn pelbagai ajaran palsu yang tidak ada muafakat dgn ajaran Islam, maka atas kesedaran ini lahirlah “Warga Melayu” di pentas “Bangsa Antarabangsa”. Lihat tafsir At Thobrani (Para sahabat bertanya kpd nabi Muhammad s.a.w. mengenai makna An’am ta’alaihim, Maghdhubi ‘Alaihim dan Addholin did lm surah al-Fatihah.
kpd umat Islam Melayu Melayu Islam amnya segera kembali semula “Tajdid Ucapan Dua Kalimah Syahadah” mewarisi segala ilmu dan amalan yg dihimpunkan oleh Allah Ta’ala dihantar kpd hamba2Nya yg mukallaf atas lidah rasulnNya nabi Muhammad s.a.w. secara Talaqqi kpd seorang guru yg tiada putus salasilah, guru mursyid kepada Guru Murabbi nabi Muhammad s.a.w., nescaya sampai kepada Allah s.w.t.
Kesinambungan perjuangan Warga Melayu diteruskan dgn menyusun usaha yg bersungguh sungguh melaksana perintah suruhan dan larangan ke atas pemulihan Islam Melayu Melayu Islam. Merdekakan daripada ideology penjajah dgn member tumpuan kepada Gagasan Islam Melayu Melayu Islam secara universal, sebagai pewaris yg berhak, Bangsa Keturunan Manusia Agong yg dijadikan oleh Allah Ta’ala. Firman Allah dlm surah Al-Hujurat ayat 13:
“Wahai umat manusia ! Sesungguhnya kami telah menjadikan kamu dari lelaki dan perempuan, dan kami telah menjadikan kamu berbagai bagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenalan”.
Wahai saudara;
Ingatlah bangsa bangsa terdahulu sebelum kedatangan Islam, orang2 Hijaz manakala bangsa itu menerima Islam maka Allah kekalkan bangsa itu bangsa beragama. Maka agama Islam yang diletakkan pada hati, lidah dan anggota bangsa bangsa itu, maka bangsa itu bangsa beragama. Lihatlah kepada Firman Allah, surah Al-Hujurat ayat 14:
“Bangsa terdahulu orang orang Hijaz berkata: Kami telah beriman; katakanlah wahai Muhammad, kamu belum beriman (jangan berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk dalam hati kamu, berkatalah sahaja “Kami telah Islam (kami telah tunduk menyerah diri, tidak melawan dan tidak menentang) dan ingatlah jika kamu taat kepada Allah dan RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikit pun dari pahala amal kamu kerana sesungguhnya Allah amat pengampun lagi amat mengasihani”.
Bangsa2 Hijaz terdahulu Parsi, Arab, Monggol, Cina, India, Merong Mahawangsa dan lain2 etnik sebelum kedatangan Islam dalam wilayah Nusantara bangsa bangsa itu menerima agama Islam, maka jadilah bangsa itu bangsa beragama. Maka wujudlah satu rumpun bangsa bangsa beragama yg terkenal dgn nama “ AHLI JAWI BANGSA KEBANGSAAN BERPEGANG TEGUH AGAMA ISLAM”.
Ahli Jawi adalah satu satu bangsa yg wujud di alam dunia yg fana ini mempunyai wasilah yg telah ditetapkan, diputuskan dan didoakan oleh ulama’ Muktabar yang ahli pada babnya. Mereka dibalut dengan pakaian kebesaran Agong Rahmatan Lil A’lamin, Makarimul Akhlak, Khuluqul A’zim, Uswatan Hasanah sepanjang zaman. Kemudian diikat kukuh pada hati, lidah dan anggota sebagai Pewaris Asabah kepada Nabi Muhammad s.a.w. sepanjang zaman.
Atas kehendak yg Maha Esa mengurniakan petunjuk kepada hambaNya seorang Guru Mursyid Sayyid Syeikh Abdullah Al-Qumairi setelah mendapat perkenan Gurunya DYMM Sultan Aulia’ Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jailani Qaddasallahu Sirrah dan mendapat perkenan DYMM Tuanku Sultan Muzaffar Shah, Baginda ambil kalimah Arab “Al-Mala’u” kalimah asal yang dihazaf huruf “hamzah” diganti huruf “Ya”, kemudian dibaca mengikut kaedah bahasa arab “ Melayu” yang dinisbah kepada: Bangsa Keturunan Manusia Agong.
Nisbah Melayu: BANGSA KETURUNAN MANUSIA AGONG.
Sepertimana tersebut dalam kitab “ Hadiqatul Azhar” Maulana Syeikh Wan Ahmad Syeikh Wan Muhammad Zain Syeikh Wan Mustaffa Faqih Wan Musa Al-Jambusi Al-Fathani, dan doanya:
“Ya Allah, perkuatkanlah orang orang Islam Bangsa Melayu atas bangsa bangsa kafir dan kembalikanlah negeri negeri kami kepada kami, perkenankanlah Ya Allah Ya Rabbal ‘Alamin”.
Maka kalimah “Melayu” ini jika ditujukan kepada individu dipanggil “Orang Melayu”, jika kepada kumpulan dipanggil “Bangsa Melayu”, jika kepada negeri dipanggil “Negeri Melayu”, jika kepada Raja dipanggil “Raja Melayu”, jika kepada Negara dipanggil “Persekutuan Tanah Melayu”, jika kepada semenanjung dipanggil “ Semenanjung Tanah Melayu”, jika kepada gugusan dipanggil “ Gugusan Selat Kepulauan Melayu”, jika kepada dunia dipanggil “Alam Melayu”, sehingga terbentuk Empayar Alam Melayu yang kuat dan kukuh berkuasa sepenunnya 375 tahun hingga 1511, sehingga kini ber berusia lebih daripada 875 tahun.
Huruf Jawi Qadim menjadi huruf tulisan Bahasa Melayu yang ditambah “titik” kpd beberapa huruf tertentu sahaja, kemudian dikekalkan bahasanya sebagai loghat utama disebut “ Bahasa Melayu”, adalah satu satu bahasa yang paling ringan dan mudah daripada bahasa2 penduduk dunia terdahulu termasuk Jawi Qadim. Maka dgn sebab itu kebanyakan orang2 Hijaz dan orang2 arab dahulu menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua rasmi dalam pergaulan dunia bangsa antarabangsa disebut “Bahasa Jawi Jadid” dan bahasa utama disebut “Bahasa Jawi Qadim” ialah bahasa Al-Quran.
Warga Melayu
Menyeru kepada umat manusia yang memiliki hasrat suci dan cita cita teguh untuk memelihara kesucian agama Islam, Bangsa, Harta dan Negara di semua tempat persekutuan Malaysia, marilah turut serta membina segera kedudukan, kekuatan, kekuasaan, kedaulatan Kesultanan Alam Melayu menurut kronologi sebenar kerana:
Agama Islam Lahir Melayu
Nobat Sultan Raja Melayu
Raja Melayu Bapa Melayu Campur
Anak Melayu Warga Melayu
Warga Melayu menyeru kepada umat manusia prihatin kembali segera kea rah perpaduan cantuman lengkap kehidupan bangsa2 terdahulu: Arab, Parsi, Monggol, Cina, India dan semua etnik yang “PEGANG AMAL DUA LARIAN SERENTAK” membawa Panji Panji Agong Kebesaran Agama Islam mengelilingi dunia menurut kaedah Fiqh Muktabar yang ahli pada babnya mereka semua bersatu.
“Mengambil Allah menjadi Wali
Menerima Ilmu Perkasa Diri
Agama Islam Pusaka Khalifah Wali
Pakaian kehidupan Hamba Ilahi”
Keseluruhan anggota Warga Melayu berkewajipan melaksanakan aktiviti kehidupan samada gerak dan diam di semua tempat dan masa menerusi Fardu Ain dan Fardu Kifayah bagi memelihara status kedudukan sebagai hamba Allah di bumi.
Hukum Fardu Ain atas setiap mukallaf lelaki dan perempuan Warga Melayu bagi memelihara status kehambaanNya kepada Allah dgn menyempurnakan segala tanggungjawab agama yg terkandung dalam 4 perkara:
1. Memelihara rahsia hak kehambaan dan hak ketuhanan bernama Allah.
2. Memelihara hukum barang yang di antaranya dan di antara hukum Allah.
3. Menanggung kesakitan barang yang di antaranya dan di antara makhluk Allah.
4. Meraikan bersalah salahan akal barang yang di antaranya dan diantara makhluk Allah.
Manakala Fardu Kifayah pula menetapkan atas setiap Mukallaf lelaki dan perempuan Warga Melayu memelihara status kedudukan manusia sebagai khalifah Allah menerusi 4 perkara berikut:
1. Khilafatul Al-Nubuwwah;
Bertanggungjawab mengurus tadbir pekerjaan ibadah kepada Allah dengan sempurna.
2. Khilafatul Al-Risalah;
Bertanggungjawab mengurus tadbir syariat Allah dgn sempurna.
3. Khilafatul Ulul Azmi;
Bertanggungjawab mengurus tadbir kedudukan pangkat, jawatan dan darjah iman di sisi Allah dgn sempurna.
4. Khilafatul Uli Istifa’;
Bertanggungjawab mengurus tadbir isi kandungan langit bumi mengambil manfaat dgn dia untuk melahirkan tanda kesyukuran kepada Allah dgn sempurna.
Kebangkitan Gagasan Islam Melayu Melayu Islam (GIMMI) Warga Melayu ini menerusi hasrat suci ulama yang ahli pada babnya membuka ruang memberi peluang dan kemudahan tempat kepada umat prihatin memaksa diri kea rah pelaksanaan perintah suruhan dan larangan Allah di semua tempat dan masa. Mereka semua dapat menikmati Islam sebagai “ Addin” berada dalam kumpulan An’am ta’alaihim, kumpulan terima dan amalkan apa apa sahaja suruhan yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. dan tinggalkan apa apa laranganNya dengan erti kata: Gagasan terima dan amalkan menerusi Teguh Cita Cita, Ikhtiar Usaha dan Rangkaian Doa dengan tidak mengharapkan kepada hujan emas atau perak turun dari langit.
GIMMI Warga Melayu bangsa terakhir dilahirkan ke alam dunia sebagai pengganti kepada bangsa bangsa terdahulu yg berpaling tadah dari agamanya (Murtad) menerusi firman Allah, surah Al-Maidah ayat 54 yg dilengkapkan pada hati, lidah dan anggotanya sifat2 terpuji:
1. Ia kasihkan mereka, mereka kasih kepadanya.
2. Ia berlemah lembut terhadap orang orang beriman.
3. Ia berlaku tegas gagah terhadap orang orang kafir.
4. Ia berjuang bersungguh sungguh di jalan Allah.
5. Ia tidak takut pada celaan orang yang mencela.
6. Ia redha dan bersyukur mengharapkan limpah kurnia dari Allah s.w.t.
kepada umat prihatin bangun segera kembali muhasabah diri, muafakat memenuhi tuntutan kehendak naluri tertumpu kepada agama Islam mengikut wasiat kalimah Taqwa membenar mengikuti akan dia sepenuhnya, belajar kepada sejarah penyebaran dan perkembangan generasi umat Islam, bersatu atas kehendak sendiri perkasa Agama, Bangsa, Diri, Harta Benda dan Negara.
Kesimpulan:
Masyarakat yang berdiri atas nama Bangsa Melayu hendaklah segera muhasabah diri, muafakat kembali memenuhi kehendak tuntutan naluri tertumpu kepada agama Islam mengikut wasiat menerima kewajipan Kalimah Taqwa membenar dan mengikuti sepenuhnya, belajar kepada sejarah penyebaran perkembangan Islam Melayu Bersatu muafakat di antaranya memelihara segala kehendak sendiri mengikut acuan dari Allah Ta’ala, lalu ia perkasa diri, Agama, Bangsa dan Negara, berusaha dapatkan kembali segala hak ketuanan Warga Melayu, Berpegang teguh agama Islam sebagai satu kepercayaan dan jaminan berdasarkan formula berikut:
1. Bangsa hendaklah menerima agama. Maka jadilah bangsa itu bangsa beragama.
2. Tempat letak agama pada diri seseorang ialah: Hati, Lidah dan anggotanya.
3. Seseorang yang telah menerima agama Islam dengan penuh yakin, wajib Fardu Ain menjaga agama yg ada pada dirinya pada setiap masa.
4. Ilmu dan amalan seseorang itu akan menjadi baja yg menyuburkan agama pada dirinya selagi ilmu dan amalan itu berada di atas dasar agama serta dipelajari dari mereka yang ahli pada babnya.
5. Sebaliknya ilmu dan amalan seseorang itu akan menjadi racun membunuh agama yang ada pada dirinya sekiranya ilmu dan amalan itu tersasar daripada dasar agama atau dipelajari pula daripada orang Kafir, Murtad, Munafiq atau orang yang rosak aqidah, syariat dan akhlaknya.
6. Agama Islam boleh keluar daripada seseorang itu setelah menerimanya atas nama Murtad, Munafiq, Zalim dan Fasik.
7. Orang Kafir mudah dikenali peribadinya dgn jelas seperti sami2 Buddha, Hindu, Paderi, Rahib dan lain2 seumpamanya tetapi orang Munafiq, Murtad, Zalim dan Fasik payah utk dikenali, Cuma Nabi Muhammad s.a.w. ada memberitahu tanda2nya iaitu:
a. Apabila bercakap suka berdusta
b. Apabila berjanji suka memungkiri
c. Apabila di amanahkan sesuatu suka mengkhianati
d. Apabila berbalah di atas kebenaran, tidak mahu mengalah, suka menegak benang yang basah.
Sekiranya berhimpun keempat empat atau salah satu tanda tanda tersebut lahir ke atas diri seseorang yang mengaku beragama Islam, itulah dia seorang Munafiq yang nyata, jauhilah kamu daripadanya, sesungguhnya orang Munafiq itu ditempatkan di dasar neraka yang paling bawah
Pages
▼
Monday, June 18, 2012
Kemalangan: Maut dirempuh kereta
MARANG - Seorang lelaki maut apabila motosikal jenis Yamaha 135 LC ditungganginya dirempuh sebuah kereta di Kilometer 58.5 Jalan Kuala Terengganu ke Kuantan dekat Rantau Abang, di Kampung Rhu Kubur kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 2.20 petang itu, mangsa, Mohd Aadlan Mohamad, 33, dari arah Dungun sedang dalam perjalanan pulang ke kampungnya di Kampung Petaling, sebelum terbabit dalam kemalangan itu.
Ketua Polis Daerah Marang Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu berkata, mangsa maut di tempat kejadian setelah mengalami kecederaan dalaman yang serius.
Menurutnya, kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta Proton Persona dari arah Kuala Terengganu menghala ke Dungun, dikatakan memotong kenderaan lain sebelum merempuh motosikal mangsa yang datang dari arah bertentangan. “Mangsa yang menunggang seorang diri itu kemudiannya tercampak kirakira 20 meter ke tepi jalan sebelum motosikalnya diseret kereta terbabit kira-kira 50 meter dari tempat kejadian,” katanya semalam.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu untuk bedah siasat manakala pemandu kereta yang berumur 25 tahun beralamat dari Dungun itu membuat laporan di Balai Polis Merchang,
Selepas kejadian. Ahmad Mazlan berkata, kes kemalangan itu masih dalam siasatan dan akan disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.
Dalam kejadian kira-kira jam 2.20 petang itu, mangsa, Mohd Aadlan Mohamad, 33, dari arah Dungun sedang dalam perjalanan pulang ke kampungnya di Kampung Petaling, sebelum terbabit dalam kemalangan itu.
Ketua Polis Daerah Marang Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu berkata, mangsa maut di tempat kejadian setelah mengalami kecederaan dalaman yang serius.
Menurutnya, kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta Proton Persona dari arah Kuala Terengganu menghala ke Dungun, dikatakan memotong kenderaan lain sebelum merempuh motosikal mangsa yang datang dari arah bertentangan. “Mangsa yang menunggang seorang diri itu kemudiannya tercampak kirakira 20 meter ke tepi jalan sebelum motosikalnya diseret kereta terbabit kira-kira 50 meter dari tempat kejadian,” katanya semalam.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu untuk bedah siasat manakala pemandu kereta yang berumur 25 tahun beralamat dari Dungun itu membuat laporan di Balai Polis Merchang,
Selepas kejadian. Ahmad Mazlan berkata, kes kemalangan itu masih dalam siasatan dan akan disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.
Ikhwanul dakwa menang pemilihan presiden, tentera kawal kuasa
KAHERAH - Pihak tentera yang mengetuai kerajaan sementara mengeluarkan deklarasi memindahkan sebahagian kuasa kepada pihaknya ketika rakyat negara itu menanti keputusan pemilihan presiden yang pertama sejak Hosni Mubarak digulingkan awal tahun lalu.
Pengundian pusingan kedua berakhir semalam dan proses mengira sedang berlangsung.
Tentera mengeluarkan deklarasi itu tengah malam tadi sebaik sahaja proses pengundian peringkat kedua ditutup.
Sementara itu, Ikhwanul Muslimin, pergerakan politik dan pembangkang paling berpengaruh, mengisytiharkan calonnya, Mohammed Mursi memenangi pemilihan pusingan kedua.
Pusingan kedua melibatkan Mohamamd dan bekas Perdana Menter, Ahmed Shafiq.
Dokumen yang dikeluarkan oleh Majlis Agung Angkatan Tentera (Scaf) berkata pilihan raya umum yang baru tidak boleh diadakan sehingga perlembagaan baru dirangka.
Deklarasi itu juga memberi kawalan legislatif kepada Scaf.
Pengundian pusingan kedua berakhir semalam dan proses mengira sedang berlangsung.
Tentera mengeluarkan deklarasi itu tengah malam tadi sebaik sahaja proses pengundian peringkat kedua ditutup.
Sementara itu, Ikhwanul Muslimin, pergerakan politik dan pembangkang paling berpengaruh, mengisytiharkan calonnya, Mohammed Mursi memenangi pemilihan pusingan kedua.
Pusingan kedua melibatkan Mohamamd dan bekas Perdana Menter, Ahmed Shafiq.
Dokumen yang dikeluarkan oleh Majlis Agung Angkatan Tentera (Scaf) berkata pilihan raya umum yang baru tidak boleh diadakan sehingga perlembagaan baru dirangka.
Deklarasi itu juga memberi kawalan legislatif kepada Scaf.
Syiah menular secara senyap di Malaysia
Syiah menular secara senyap |
Pada asasnya, Syiah dianggap golongan yang memberikan wala' (taat setia) melampau kepada Saidina Ali bin Abi Talib serta keturunannya sekali gus menafikan kemuliaan Khalifah Ar Rasyidin yang lain iaitu Saidina Abu Bakar Assidiq, Umar Al Khattab dan Saidina Usman Ibn Affan.
Turut termasuk dalam kumpulan yang ditentang oleh Syiah ialah Saidatina A'isyah, iaitu isteri kesayangan Rasulullah SAW sendiri.
Turut termasuk dalam kumpulan yang ditentang oleh Syiah ialah Saidatina A'isyah, iaitu isteri kesayangan Rasulullah SAW sendiri.
Selain itu ada juga telahan bahawa penentangan ini bukan sekadar membenci, malah sampai ke tahap kafir mengkafir.
Namun, daripada tiga golongan Syiah ini, hanya al-Rafidhah yang menolak Abu Bakr, Umar dan Usman.
Al-Tasyaiyu' pula adalah golongan yang bersimpati dan menyebelahi Saidina Ali dalam Perang Siffin antara Ali dengan Muawiyah bin Abi Sufyan pada 657 Masihi.
Namun, daripada tiga golongan Syiah ini, hanya al-Rafidhah yang menolak Abu Bakr, Umar dan Usman.
Al-Tasyaiyu' pula adalah golongan yang bersimpati dan menyebelahi Saidina Ali dalam Perang Siffin antara Ali dengan Muawiyah bin Abi Sufyan pada 657 Masihi.
Rasa simpati ini turut terkait dengan peristiwa Karbala yang berlaku pada 10 Muharam tahun 61 Hijrah (680 Masihi) apabila anak Saidina Ali, Saidina Husain diserang dan dibunuh oleh tentera Yazid bin Muawiyah di Karbala, Iraq.
Sejak itu, pada setiap 10 Muharram, penganut Syiah akan melakukan upacara memukul diri sendiri dengan 'qamezani' iaitu sejenis pisau seakan pedang atau rantai besi sebagai tanda meratapi pembunuhan Saidina Husain dengan kejam pada tarikh tersebut.
Al-Mufadhdhila pula, meskipun mereka meletakkan kedudukan Saidina Ali dan keturunannya lebih mulia dan lebih tinggi daripada sahabat lain, namun mereka tetap mengiktiraf kekhalifahan Abu Bakar, Umar dan Usman.
Mereka juga tidak sampai mencela sahabat-sahabat kesayangan Rasulullah SAW itu. Daripada tiga golongan ini, hanya al-Rafidhah sahaja yang secara terangterangan menafikan kekhalifahan Abu Bakr, Umar dan Usman kerana mereka menganggap, selepas kewafatan Rasulullah, orang yang layak menggantikan baginda ialah Ali, diikuti keturunannya.
Al-Mufadhdhila pula, meskipun mereka meletakkan kedudukan Saidina Ali dan keturunannya lebih mulia dan lebih tinggi daripada sahabat lain, namun mereka tetap mengiktiraf kekhalifahan Abu Bakar, Umar dan Usman.
Mereka juga tidak sampai mencela sahabat-sahabat kesayangan Rasulullah SAW itu. Daripada tiga golongan ini, hanya al-Rafidhah sahaja yang secara terangterangan menafikan kekhalifahan Abu Bakr, Umar dan Usman kerana mereka menganggap, selepas kewafatan Rasulullah, orang yang layak menggantikan baginda ialah Ali, diikuti keturunannya.
Ini sekali gus menyebabkan timbul tanggapan kononnya pelantikan mereka yang selain Ali dan keturunannya adalah salah dan mereka yang mematuhinya didakwa sesat. Meskipun Syiah lebih cenderung untuk dikaitkan dengan Saidina Ali dan keturunannya, namun kewujudan Syiah dikatakan lebih dahulu daripada itu.
Malah ada versi yang mengaitkan kewujudan kumpulan itu dengan Abdullah bin Saba', seorang Yahudi yang berpura-pura memeluk Islam dengan misi mahu menghancurkan Islam dari dalam (munafik).
Namun, Abdullah bin Saba' hanya seorang individu dan ini bukan faktor yang kuat bagi perkembangan Syiah hingga ke hari ini.
Faktor lain yang lebih kuat ialah kaitannya dengan sejarah Parsi sehingga melahirkan negara Syiah, Iran yang paling kuat pada masa ini.
Kegemilangan empayar Parsi berakhir pada era pemerintahan Khalifah Umar al Khattab. Orang Parsi yang sebelum itu beragama Majusi (Zoroastrian) mulai menerima Islam antara 637 hingga 651 Masihi.
Meskipun ramai yang ikhlas memeluk Islam, namun ada juga yang berdendam. Ada versi mendakwa mereka yang berdendam ini mendalangi misi pembunuhan Saidina Umar selain mencetuskan bibit kebencian sehingga terjadi pembunuhan Saidina Usman.
Misi membalas dendam ini dikatakan diatur bersama kumpulan Abdullah bin Saba'. Ketika Saidina Ali mengambil alih tampuk pemerintahan, berlaku kekecohan dalam menentukan siasatan dan hukuman terhadap pembunuh Saidina Usman.
Kumpulan diketuai Saidina Ali berpendapat, kekecohan perlu diredakan segera, kemudian barulah siasatan dilakukan untuk menjejak pembunuh Usman.
Meskipun ramai yang ikhlas memeluk Islam, namun ada juga yang berdendam. Ada versi mendakwa mereka yang berdendam ini mendalangi misi pembunuhan Saidina Umar selain mencetuskan bibit kebencian sehingga terjadi pembunuhan Saidina Usman.
Misi membalas dendam ini dikatakan diatur bersama kumpulan Abdullah bin Saba'. Ketika Saidina Ali mengambil alih tampuk pemerintahan, berlaku kekecohan dalam menentukan siasatan dan hukuman terhadap pembunuh Saidina Usman.
Kumpulan diketuai Saidina Ali berpendapat, kekecohan perlu diredakan segera, kemudian barulah siasatan dilakukan untuk menjejak pembunuh Usman.
Namun kumpulan yang kedua diketuai Muawiyah, Gabenor Syria pada masa itu sebaliknya mahu pembunuh Usman segera dihukum, barulah umat Islam dapat disatukan.
Pertelingkahan ini akhirnya membawa kepada Perang Jamal dan Perang Siffin, perang saudara yang terawal berlaku dalam Islam.
Pertelingkahan ini akhirnya membawa kepada Perang Jamal dan Perang Siffin, perang saudara yang terawal berlaku dalam Islam.
Kumpulan dari Parsi ini bersungguh- sungguh menyokong kumpulan Saidina Ali kerana putera baginda, Husain berkahwin dengan puteri Parsi, Syahr Banu.
Demikianlah dikatakan pertalian awal antara Syiah dengan pewaris empayar Parsi bermula.
Di negara ini, ajaran Syiah boleh diamalkan namun tidak boleh disebarkan. Bagaimanapun hakikatnya, ia sedang berkembang sehingga mencetuskan kebimbangan pihak berkuasa dan kumpulan pendokong Ahl Sunnah Wal Jamaah yang sejak sekian lama menjadi anutan rakyat Malaysia.
Apa yang tidak kena dengan Syiah?
Restoran hidang sup, sate buaya
MIRI 17 Jun - Kejadian manusia dibaham buaya kerap kali dilaporkan dan menjadi buah mulut orang namun tidak ramai yang tahu, reptilia ganas itu juga sering menjadi santapan segelintir peminat makanan eksotik di bandar raya ini.
Taman Buaya Miri di sini, bukan sahaja memberi peluang kepada orang ramai melihat lebih dekat haiwan tersebut malah sebuah restoran di situ turut menghidangkan daging buaya untuk dinikmati pengunjung seisi keluarga.
Pekerja restoran taman buaya itu, Sunani Sulong, 53, berkata, daging buaya di situ dihidangkan melalui tiga cara iaitu sup, sate dan masak kicap dengan harga berpatutan
Kedudukan majlis tentera Mesir jadi tanda tanya
KAHERAH 17 Jun - Ketika rakyat Mesir mengundi pada hari kedua pusingan kedua pilihan raya Presiden, persoalan timbul sama ada majlis pemerintah tentera negara ini akan melepaskan kuasa pemerintahan mereka atau tidak selepas pilihan raya itu berakhir.
Ini berikutan ketika pengundian tersebut berlangsung, Mesir masih tidak mempunyai Perlembagaan baru dan Parlimen, berikutan keputusan sebuah mahkamah awal minggu ini mengisytiharkan badan perundangan tertinggi itu yang didominasi pergerakan Islam tidak sah.
Saluran televisyen CNN berkata, dua calon yang bertanding dalam pusingan kedua pilihan raya tersebut juga kelihatan menggambarkan keadaan huru-hara dalam politik di negara ini.
Dua calon tersebut ialah Mohamed Morsi yang disokong Ikhwan Muslimin yang pernah diharamkan dan Ahmed Shafik yang merupakan Perdana Menteri terakhir di bawah pentadbiran bekas Presiden Hosni Mubarak yang digulingkan.
Pusingan kedua pilihan raya tersebut bermula, semalam selepas pilihan raya Presiden pada Mei lalu gagal memberikan mandat jelas kepada calon-calon yang bertanding.
Pos pengundian dibuka pada kira-kira pukul 8 pagi (2 petang waktu Malaysia) dan akan dibuka sehingga 8 malam (2 pagi waktu Malaysia esok).
Undian akan mula dikira esok dengan keputusan akhir dijangka diumumkan Selasa ini. - dpa/AGENSI
Insiden bakar al-Quran, balai polis diserang
QUETTA, Pakistan 17 Jun - Seorang maut, manakala 19 orang lagi cedera apabila sekumpulan lelaki bertindak menyerang sebuah balai polis, di sini semalam bagi mendesak seorang lelaki yang ditahan polis kerana menghina al-Quran, diserahkan kepada mereka.
Seorang pegawai kanan pentadbiran, Qambar Dashti berkata, sebelum itu polis menahan seorang lelaki yang dipercayai 'terencat akal' kerana dikatakan terbabit membakar al-Quran di Kuchlak, kira-kira 16 kilometer dari Quetta.
''Ekoran kejadian itu, penunjuk perasaan, kebanyakan mereka pelarian Afghanistan yang marah, bertindak membakar beberapa kenderaan dan melempar batu ke arah polis.
''Mereka mendesak supaya lelaki itu dibunuh kerana menghina al-Quran, mereka kemudian memasuki balai polis dan melepaskan tembakan,'' katanya kepada AFP.
Beliau berkata, seorang pegawai kanan polis berjaya menyelamatkan diri, manakala kakitangannya cedera ditembak.
Ketua Polis Quetta, Qazi Wajid berkata, polis melepaskan gas pemedih mata dan tembakan bagi mempertahankan diri.
''Kejadian itu menyebabkan seorang penunjuk perasaan maut dan 19 orang lagi termasuk lapan anggota polis cedera.
''Kesemua yang cedera akibat terkena tembakan,'' katanya. - AFP
Myanmar buru mereka yang bertanggungjawab
SITTWE, Myanmar 17 Jun - Kerajaan Myanmar, hari ini berikrar akan memburu mereka yang bertanggungjawab ke atas kematian kira-kira 50 orang dalam keganasan kaum dan agama di negeri Rakhine, ketika bantuan kemanusiaan dipertingkatkan kepada beribu-ribu penduduk Rakhine yang hilang tempat tinggal.
Media rasmi melaporkan lebih 30,000 penduduk termasuk etnik Rakhine beragama Buddha dan kaum Rohingya yang beragama Islam hilang tempat tinggal selepas rumah kediaman mereka dibakar dalam rusuhan dan serangan di Rakhine pada awal bulan ini.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran keadaan ‘sangat sukar’ bakal dihadapi oleh beribu-ribu keluarga menjelang kedatangan musim hujan nanti.
Makananan termasuk beras, air dan tempat perlindungan dibawa ke Sittwe, ibu negeri Rhakine, namun bekalan berkenaan dibimbangi tidak mencukupi untuk kawasan terpencil itu.
Kedua-dua pihak terbabit menuduh antara satu sama lain bertanggungjawab atas keganasan tersebut yang memecahbelahkan komuniti yang tinggal bersama sejak beberapa dekad lalu dan dibayangi perubahan kerajaan awam Myanmar.
Selepas melawat kawasan tersebut, Menteri Perpaduan Hal Ehwal Sempadan dan Pembangunan Industri Myanmar, Leftenan Jeneral Thein Htay berikrar akan membawa keadilan dan mendakwa pesalah tanpa berat sebelah, lapor akhbar New Light of Myanmar.
‘‘Keadaan huru-hara ini tidak boleh diterima. Kerajaan akan membawa pesalah ke muka pengadilan dan mengembalikan kestabilan secepat mungkin,’’ katanya yang dipetik akhbar tersebut.
Pergolakan di Rakhine menyebabkan Presiden, Thein Sein memberi amaran kejadian itu akan mengganggu proses peralihan Myanmar daripada pemerintahan tentera sejak beberapa dekad lalu kepada kerajaan awam.
Ketika ini kebimbangan ditumpukan kepada kira-kira 10,000 orang yang sangat memerlukan tempat tinggal sementara dan makanan ekoran keganasan yang berlaku. - AFPs'
Lima letupan gereja di Nigeria, 10 maut
ZARIA, Nigeria 18 Jun - Kejadian letupan di lima gereja di utara negeri Kaduna menyebabkan sekurang-kurangnya 10 orang maut manakala 80 cedera, semalam dipercayai didalangi oleh kumpulan militan Boko Haram.
Agensi Pengurusan Kecemasan Kebangsaan (NEMA) berkata, dua letupan membabitkan dua gereja di pekan Zaria menyebabkan tujuh orang terbunuh dan beberapa cedera.
Jumlah korban dalam letupan ketiga di sebuah gereja di bandar Kaduna, bagaimanapun masih belum dapat dikenal pasti.
Sementara itu, letupan gereja turut berlaku di pekan Nassarawa dan Barnawa, selatan Kaduna. - AFP/REUTERS
Komputer Apple tahun 1976 dilelong AS$374,500
NEW YORK 18 Jun - Sebuah komputer jenama Apple yang dikeluarkan pada 1976 dilelong pada Jumaat lalu di sini dengan harga AS$374,500 (RM1.2 juta), 500 kali ganda lebih tinggi daripada harga asalnya.
Syarikat lelong Sotheby's yang menganjurkan acara lelong tersebut berkata, komputer terbabit masih berfungsi dengan baik dan melebihi anggaran nilai lelongan sebanyak AS$150,000 (RM465,000).
Acara lelong tersebut turut melelong beberapa buku lama termasuk manuskrip. - REUTERS
Merintih hilang kaki
TARIK...orang awam membantu menarik motosikal mangsa yang terhumban. |
ALOR GAJAH: “Tolong carikan kaki saya, encik,” raung penunggang motosikal, P Ravindran, 51, kepada anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) supaya mencari kaki kanannya yang terputus akibat bertembung sebuah kereta dinaiki tiga beranak di Jalan Lesung Batu-Machap Umbo, dekat sini, kelmarin.
Difahamkan, dalam kejadian jam 7.30 malam itu, mangsa menunggang motosikal Honda EX5 menghala bandar hilang kawalan lalu bertembung Proton Persona.
Perlanggaran itu bukan saja menyebabkan mangsa yang berasal dari Karak, Pahang, putus kaki kanan, malah pahanya turut hancur selain patah kaki kiri.
Dia turut tercampak kira-kira 10 meter.
Anggota JPAM Alor Gajah, Mohd Jumat Rahim, 24, berkata, dia dan dua rakan setugas melalui jalan berkenaan ketika ke Hutan Perca.
“Sejurus tiba di tempat kejadian, kami terkejut melihat seorang lelaki terbaring atas jalan dalam keadaan berlumuran darah sambil meraung meminta tolong.
Indonesia naik usia sah nikah kahwin
JAKARTA: Pihak berkuasa perancangan keluarga Indonesia bercadang menaikkan umur sah perkahwinan daripada 16 kepada 21 tahun dalam usaha untuk mengurangkan kadar kematian yang tinggi ketika kelahiran bayi.
Timbalan Penasihat Lembaga Penyelarasan Perancangan Keluarga Kebangsaan (BKKBN), Hardiyanto, berkata pejabatnya bercadang untuk membawa perkara itu kepada Dewan Perwakilan kerana usia 16 tahun disifatkan masih muda untuk berkahwin dan memulakan sebuah keluarga.
Hardiyanto berkata, mereka yang berkahwin dalam usia remaja disifatkan masih belum matang dari segi fizikal dan perangai, selain kurang mendapat pendidikan formal. Mereka yang berkahwin pada usia lebih cenderung untuk bercerai.
Beliau juga berkata, kebanyakan gadis meletakkan diri dalam risiko apabila berkahwin pada usia muda dan hamil disebabkan tubuh mereka biasanya belum bersedia untuk kehamilan dan kelahiran.
“Menangguhkan usia perkahwinan akan membantu mengekalkan organ reproduktif sihat yang akan dapat memastikan si ibu lebih sihat dan mampu melahirkan bayi yang sihat,” kata Hardiyanto.
Beliau menambah bahawa rasional berkahwin awal adalah pasangan biasanya akan mempunyai banyak masa melahirkan lebih ramai anak. Tetapi ia juga memberikan risiko kesihatan kepada ibu malah boleh membawa kepada kematian.
“Lebih kerap seseorang wanita itu melahirkan anak, lebih tinggi risiko dihadapi beliau untuk mati ketika melahirkan anak,” katanya.
Kadar kematian akibat kelahiran di Indonesia adalah 228 bagi setiap 100,000 kelahiran, tahap tertinggi di Asia Tenggara.
BKKBN juga berharap dengan meningkatnya usia perkahwinan akan dapat membantu menghalang kadar kelahiran di negara itu. Kadar kelahiran bagi setiap 1,000 penduduk adalah 17.4 yang menyaksikan jumlah populasi meningkat sehingga empat juta setiap tahun.
Kadar kesuburan pada masa ini adalah 2.7 bagi setiap wanita di mana BKKBN berharap menurunkannya kepada 2.1 menjelang 2014. – Agensi
Timbalan Penasihat Lembaga Penyelarasan Perancangan Keluarga Kebangsaan (BKKBN), Hardiyanto, berkata pejabatnya bercadang untuk membawa perkara itu kepada Dewan Perwakilan kerana usia 16 tahun disifatkan masih muda untuk berkahwin dan memulakan sebuah keluarga.
Mereka yang berkahwin dalam usia remaja disifatkan masih belum matang dari segi fizikal dan perangai. - Hardiyanto, Timbalan Penasihat BKKBN
Beliau berkata, purata usia rakyat Indonesia mula berkahwin meningkat sejak dua tahun lalu daripada 18 tahun hingga 19.6 tahun. Lembaga itu berharap untuk melihat purata usia perkahwinan meningkat kepada 21 tahun dalam masa dua tahun lagi.Hardiyanto berkata, mereka yang berkahwin dalam usia remaja disifatkan masih belum matang dari segi fizikal dan perangai, selain kurang mendapat pendidikan formal. Mereka yang berkahwin pada usia lebih cenderung untuk bercerai.
Beliau juga berkata, kebanyakan gadis meletakkan diri dalam risiko apabila berkahwin pada usia muda dan hamil disebabkan tubuh mereka biasanya belum bersedia untuk kehamilan dan kelahiran.
“Menangguhkan usia perkahwinan akan membantu mengekalkan organ reproduktif sihat yang akan dapat memastikan si ibu lebih sihat dan mampu melahirkan bayi yang sihat,” kata Hardiyanto.
Beliau menambah bahawa rasional berkahwin awal adalah pasangan biasanya akan mempunyai banyak masa melahirkan lebih ramai anak. Tetapi ia juga memberikan risiko kesihatan kepada ibu malah boleh membawa kepada kematian.
“Lebih kerap seseorang wanita itu melahirkan anak, lebih tinggi risiko dihadapi beliau untuk mati ketika melahirkan anak,” katanya.
Kadar kematian akibat kelahiran di Indonesia adalah 228 bagi setiap 100,000 kelahiran, tahap tertinggi di Asia Tenggara.
BKKBN juga berharap dengan meningkatnya usia perkahwinan akan dapat membantu menghalang kadar kelahiran di negara itu. Kadar kelahiran bagi setiap 1,000 penduduk adalah 17.4 yang menyaksikan jumlah populasi meningkat sehingga empat juta setiap tahun.
Kadar kesuburan pada masa ini adalah 2.7 bagi setiap wanita di mana BKKBN berharap menurunkannya kepada 2.1 menjelang 2014. – Agensi
Dubai buka klinik khas untuk lelaki
DUBAI: Sebuah klinik yang dikhaskan untuk lelaki saja dibuka di Dubai dalam usaha menangani masalah mati pucuk dan sakit jantung.
Kementerian Kesihatan Emiriah Arab Bersatu (UAE), yang bersedia membuka klinik khas pertama itu dengan Pusat Kesihatan Al Muhaisna bagi kesihatan lelaki September ini, juga berharap kemudahan eksklusif itu akan membolehkan golongan berkenaan tampil mendapatkan rawatan yang diperlukan tanpa menghiraukan sebarang stigma sosial.
Ketua Jabatan Urologi di Hospital Al Baraha, Dr Mohammed Kamel, berkata: “Ada kaitan rapat antara mati pucuk dan sakit jantung. Klinik ini turut menyediakan rawatan untuk masalah radang prostat, diagnosis awal barah prostat, masalah kencing di kalangan orang dewasa dan penyakit buah zakar yang berkaitan dengan penyakit kronik seperti diabetes, tekanan darah tinggi, kolesterol dan lemak darah.“Ketika tempoh akan datang, akan ada klinik khas untuk kesihatan lelaki pada semua kemudahan kementerian kesihatan yang sama dengan pusat rawatan wanita dan kanak-kanak,” katanya.
Inisiatif Kementerian Kesihatan bertujuan menggalakkan lelaki diperkenalkan kepada konsep budaya positif dan peranan sosial dalam mengekalkan kesihatan keluarga.
Klinik berkenaan menyediakan rawatan kepada lelaki berusia antara 20 dan 70 tahun dan yang pertama untuk menyelesaikan masalah kesihatan lelaki di rantau berkenaan. – Agensi
Kementerian Kesihatan Emiriah Arab Bersatu (UAE), yang bersedia membuka klinik khas pertama itu dengan Pusat Kesihatan Al Muhaisna bagi kesihatan lelaki September ini, juga berharap kemudahan eksklusif itu akan membolehkan golongan berkenaan tampil mendapatkan rawatan yang diperlukan tanpa menghiraukan sebarang stigma sosial.
Ketua Jabatan Urologi di Hospital Al Baraha, Dr Mohammed Kamel, berkata: “Ada kaitan rapat antara mati pucuk dan sakit jantung. Klinik ini turut menyediakan rawatan untuk masalah radang prostat, diagnosis awal barah prostat, masalah kencing di kalangan orang dewasa dan penyakit buah zakar yang berkaitan dengan penyakit kronik seperti diabetes, tekanan darah tinggi, kolesterol dan lemak darah.“Ketika tempoh akan datang, akan ada klinik khas untuk kesihatan lelaki pada semua kemudahan kementerian kesihatan yang sama dengan pusat rawatan wanita dan kanak-kanak,” katanya.
Inisiatif Kementerian Kesihatan bertujuan menggalakkan lelaki diperkenalkan kepada konsep budaya positif dan peranan sosial dalam mengekalkan kesihatan keluarga.
Klinik berkenaan menyediakan rawatan kepada lelaki berusia antara 20 dan 70 tahun dan yang pertama untuk menyelesaikan masalah kesihatan lelaki di rantau berkenaan. – Agensi
'Hantar pengaman bersenjata'
ASAP berkepul di bandar raya Homs, ketika keganasan yang semakin meningkat memaksa pemerhati PBB menggantung operasi.
DAMSYIK: Pembangkang Syria mendesak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menghantar pasukan pengaman bersenjata ke negara itu selepas pemantau PBB menangguhkan operasi mereka disebabkan keganasan.Majlis Kebangsaan Syria (SNC), kumpulan pembangkang utama negara itu dalam satu kenyataan dikeluarkan menggesa Majlis Keselamatan PBB untuk menggunakan satu resolusi di bawah Bab VII Piagam PBB untuk melengkapkan pengaman dengan senjata.
Ketika rejim melakukan jenayah terburuk terhadap penduduk Syria, kami dikejutkan dengan keputusan PBB untuk menangguhkan kerja mereka disebabkan apa yang mereka sifatkan sebagai ‘keganasan melampau. - Kenyataan SNC, Ibu Muhammad Izwan
“Ketika rejim melakukan jenayah terburuk terhadap penduduk Syria, kami dikejutkan dengan keputusan PBB untuk menangguhkan kerja mereka disebabkan apa yang mereka sifatkan sebagai ‘keganasan melampau’,” kata SNC dalam satu kenyataan diperoleh AFP.Misi Pemantau PBB di Syria (UNSMIS) menangguhkan operasi dua bulan dalam mandat tiga bulannya pada Sabtu, dengan menyalahkan keganasan melampau.
Pemantau menjadi sasaran hampir setiap hari sejak dihantar pada pertengahan April untuk memantau gencatan senjata yang sering dilanggar.
Kenyataan SNC berkata, bahawa pemantau PBB gagal untuk mengenal pasti sumber atau jenis keganasan.
Dengan menangguhkan misi itu, ia memberi kelebihan kepada rejim untuk meneruskan jenayah dan menafikan perlindungan kepada penduduk Syria.
SNC mengulangi gesaan kepada Majlis Keselamatan untuk campur tangan segera dan meluluskan satu resolusi di bawah Bab VII (Piagam PBB) untuk meletakkan pemantau PBB, supaya mereka boleh mempertahankan diri dan memastikan bahawa rejim berhenti membunuh, ketika menguatkuasakan rancangan damai (wakil PBB-Liga Arab, Kofi Annan).
Gesaan dibuat ketika tentera Syria dilaporkan menyerang beberapa daerah di tengah Homs semalam, sehari selepas keganasan yang meragut sekurang-kurangnya 69 nyawa di seluruh negara.
Seramai empat lagi terbunuh pada Ahad, kata aktivis Kumpulan Pemerhati Hak Asasi Syria.
Bercakap kepada AFP melalui Skype, aktivis Abu Bilal berkata, serangan rejim terhadap beberapa bahagian bandar raya itu menyukarkan kehidupan penduduk.
“Mereka menyerang kami setiap masa. Kami kekurangan makanan dan air serta ubat,” katanya.
Abu Bilal menegaskan kebimbangan yang diluahkan pembangkang dan pemantau kelmarin, sekiranya rejim memasuki daerah mereka, penduduk yang terperangkap di sana mungkin akan dibunuh.
Beliau menambah berpuluh penduduk di tengah Homs cedera dan ramai akan mati jika tidak menerima rawatan.
Menerangkan misi penangguhan, Mejar Jeneral Robert Mood bercakap mengenai meningkatnya pertarungan dan risiko terhadap pasukan PBB seramai 300 orang selain tiadanya keinginan untuk berdamai di kalangan parti.
“Keganasan bersenjata semakin meningkat di seluruh Syria sejak 10 hari lalu,” kata Mood dalam satu kenyataan.
“Ini membataskan keupayaan kami untuk memantau, mengesahkan, melaporkan selain membantu dialog tempatan dan kestabilan projek, pada dasarnya menghalang kami untuk meneruskan mandat,” katanya. – AFP
Gempa 6.1 magnitud landa Pulau Luzon
MANILA: Gempa bumi berukuran 6.1 magnitud melanda pantai barat Pulau Luzon di negara ini semalam, kata ahli seismologi Amerika Syarikat, tetapi tiada kemalangan jiwa dan tiada amaran tusnami dikeluarkan.
Badan Penyelidikan Geologi AS berkata, gempa itu melanda pada kedalaman 35 kilometer kira-kira jam 6.18 pagi, 182 kilometer dari barat laut Manila. Institut Gunung Berapi dan Gempa Filipina mengukur gempa itu berukuran 6.0 magnitud.
Gempa itu dirasai di sesetengah kawasan, termasuk Manila, tetapi tiada laporan kerosakan atau kemalangan jiwa, kata Ketua Pertahanan Awam, Benito Ramos. Filipina berada di lingkaran api Pasifik - rantaian di sekeliling Lautan Pasifik yang dipenuhi dengan gunung berapi aktif dan garis lautan yang tidak stabil.
Satu daripada garisan itu terletak betul-betul di bawah Manila, kota metropolis yang dihuni lebih 12 juta penduduk dan ahli seismologi kerajaan memberi amaran bandar raya itu belum bersedia untuk menghadapi gempa yang besar. Pada Februari lalu, gempa bumi berskala 6.7 magnitud yang melanda tengah negara itu mengakibatkan tanah runtuh menyebabkan lebih 100 orang maut dan hilang. - Philippines Inquirer