Pages
▼
Saturday, August 21, 2010
Sebuah kota masa hadapan
- MOHD RADZI OTHMAN
Satu malam pada musim haji tahun ke-11 kenabian, Rasulullah SAW keluar berdakwah bersama Abu Bakar hingga mereka berdua melewati Aqabah di Mina. Mereka menyeru manusia yang menunaikan haji untuk mengesakan Allah semata-mata dan menjauhi syirik. Di sana Baginda mendapati sekumpulan pemuda sedang berbual-bual lalu menghampiri mereka. Ternyata semuanya daripada suku Khazraj yang berasal dari Kota Yatrib.
Maka Rasulullah pun mengajak mereka beriman dan menjadi Islam. Lantas mereka berkata: “Demi Allah, kalian tahu bahawa memang dia adalah seorang nabi; seperti apa yang dikatakan kaum Yahudi. Janganlah mereka mendahului kalian. Segeralah memenuhi seruannya dan masuklah Islam”. Sambung mereka lagi, “Kami tidak akan membiarkan kaum kami dan kaum lain terus bermusuhan dan berbuat jahat. Semoga Allah menyatukan mereka semua dengan engkau. Kami akan menyeru agama yang telah kami anuti ini. Jika Allah menyatukan mereka, maka tidak ada orang lebih mulia selain dirimu”.
Kemudian setelah musim haji berlalu dan kembali ke Yatrib, tanpa berlengah mereka mendakwahkan Islam kepada masyarakat. Inilah titik permulaan sebuah revolusi spiritual mengubah Yatrib menjadi Madinah al Munawwarah. Sebuah sinar harapan yang membebaskan Makkah dari keberhalaan pada 10 tahun mendatang.
Tetapi bagaimana sebuah kota kecil seperti Yatrib yang penduduknya kaum majmuk dan sosioekonomi sederhana, bangkit menjadi sebuah kuasa besar hingga mampu menggempur tentera Romawi? Bagaimana mungkin sebuah masyarakat saling bermusuhan dan berdendam antara satu sama lain mampu menjadi sebuah umat yang bulat dan muafakat?
Inilah sebuah kebijaksanaan yang berpandukan nubuwah, harus kita renungi dan ambil pengajaran. Betapa banyak manusia membaca sejarah Nabi saat Maulidur Rasul, tetapi sangat sedikit mampu menuai iktibar dan hidayah.
Sedarlah wahai umat Islam di Malaysia; bahawa permusuhan kalian akibat beza politik tidaklah separah permusuhan Aus dan Khazraj. Sejarah membuktikan mereka telah berperang dan saling membunuh kerana keturunan. Sedang kalian hanya bertikam lidah, saling mencaci, menuduh dan ragu-meragui. Namun kalian berjuang untuk agama sama - Islam - dan untuk keturunan sama - Melayu.
Allah memberi kekuasaan kepada yang beriman, berilmu
Pada tahun ke-12 kenabian, penduduk Yatrib yang menganut Islam semakin ramai. Pada tahun itu juga seramai 12 orang menemui Rasulullah SAW pada musim haji di Aqabah dan berlangsunglah Perjanjian Aqabah Pertama. Mereka berjanji untuk mentauhidkan Allah, berbuat baik dan mencegah diri dari kejahatan. Kemudian Rasulullah SAW mengutus Mus’ab bin Umar al Abdari kepada penduduk Yatrib agar dia mengajarkan Islam dan memperdengarkan firman Allah. Bertambahlah bilangan umat Islam.
Pada tahun ke-13 kenabian, berlakulah peristiwa Hijrah oleh Nabi: Hijrah dari Makkah ke Yatrib yang kemudian dikenal sebagai Madinah. Hijrah sebagai satu petanda bahawa Islam akan menyentuh setiap hati insan dan sebagai petunjuk bahawa kebatilan akan luluh runtuh.
Inilah yang diinginkan Allah dalam upaya menggerakkan sebuah perubahan dan kemenangan; bahawa kesemua itu harus bermuara kepada iman dan ilmu. Oleh itu Allah sediakan sebuah masyarakat beriman dan berilmu sebelum kedatangan Rasul SAW ke Yatrib agar mereka siap siaga dalam mengembangkan agama ini.
Firman Allah: “Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal soleh bahawa Dia sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi” (An Nur : 55)
Anjakan gerakan kemerdekaan
Kenyataan ini ternyata berulang untuk umat di Tanah Melayu. Sekian lama mereka dijajah, akhirnya sedar untuk menuntut kebebasan dari Inggeris. Kesedaran ini tidak muncul dengan mimpi, tidak juga menyerap ke dalam hati umat Melayu akibat minum-minum di kedai kopi. Semuanya berlaku kerana ada tiupan kesedaran pendidikan dan sikap yang bergema di lembar kertas.
Bermula dengan Abdullah Abdul Kadir Munsyi yang banyak mengungkap peri pentingnya pendidikan dalam dua karya: Hikayat Abdulllah dan Kisah Pelayaran Abdullah. Sungguhpun begitu Abdullah Munsyi ini, fikirannya kacau – dia lebih mengenal kultur budaya barat berbanding akal budi bangsanya sendiri. “Dia (Abdullah Munsyi) melihat dan mengukur masyarakat Melayu pada zamannya berdasarkan nilai dan cara hidup keluarga-keluarga Inggeris yang didampinginya di Singapura,” titip Datuk Hassan Ahmad. (Bahasa, Sastera, Buku : Cetusan Fikiran Hassan Ahmad, 237). Malah dia jugalah orang Melayu pertama menterjemahkan Injil dalam bahasa Melayu, sehingga dia digelar Paderi Abdullah.
Sesudah zaman itu muncul tokoh pembaharu umat yang gigih menulis di akhbar. Mereka melihat dengan pandangan agama dan fikiran Melayu. Syeikh Tahir dan Syed Sheikh Al-Hadi tanpa lelah menyumbang kepada satu gagasan untuk umat Melayu zaman seterusnya bersatu, berjuang menuntut kemerdekaan. Lalu lama sesudah itu baru kelihatan hasil perjuangan mereka. Umat Melayu bersatu di bawah satu gagasan dan wadah - untuk menolak Malayan Union dan merdeka, dalam sebuah wadah perikatan yang hari ini dikenal sebagai UMNO.
Satu yang menarik ialah setelah 400 tahun umat Melayu berantakan, maka Allah satukan hati-hati mereka bagi menuntut kemerdekaan. Ini sebuah hijrah yang sangat besar hasil dari hijrah pengetahuan dan keimanan yang telah mereka laksanakan. Selagi mereka bersatu maka selagi itulah agama dan bangsa ini akan memerintah.
Ulama jurunasihat umara
Sepatutnya ulama itu menjadi jurunasihat kepada kerajaan dan bukannya sebagai penentang. Kerana umara tidak akan lurus tanpa ulama. Maka saat ustaz menarik diri dari kerajaan dan menjadi oppisitor; ketika itulah keseimbangan ini menjadi senget. Pemerintah tidak mampu memeri hal-hal agama dengan sempurna dan terkadang mereka berbuat salah.
Allah tidak mewajibkan atas para ulama untuk memastikan segala nasihat mereka dilaksanakan umara, seperti dilaporkan ‘Iyadh B. Ghanm, “Wahai Hisyam bin Hakim, kami telah mendengar apa yang engkau dengar dan kami melihat apa yang engkau lihat, adakah engkau tidak (belum) mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa mahu nasihat sultan (pemimpin) dalam sesuatu urusan, janganlah dia lakukan secara terangan. Tetapi hendaklah dia mengambil tangan pemerintah tersebut dan ajaklah (nasihatilah) dia secara rahsia. Jika dia menerima (nasihat) maka itulah yang diharapkan. Sekiranya dia (pemimpin) tidak menerima, maka sesungguhnya dia (pemberi nasihat) telah melaksanakan tanggungjawabnya.” (Hadith Ahmad & Ibnu Abi ‘Ashim. Disahihkan oleh al-Albani)
Ulama akan sentiasa sabar mengatakan kebenaran dan menghadapi rintangan. Akan terus sabar menasihati umara secara bertentang mata – bertemu lutut. Rasulullah bersabda: “Mendengar dan taat kepada ulil amri meskipun dia memukul punggungmu dan merampas hartamu. Maka tetaplah mendengar dan taat.” (H R Muslim)
* Penulis ialah Timbalan Setiausaha iLMU
Gerabak kereta api untuk wanita
JAKARTA - Pihak pengendali kereta api Indonesia baru-baru ini memperkenalkan dua gerabak khas untuk penumpang wanita.
Perkhidmatan tersebut diperkenalkan untuk perjalanan kereta api yang berulang-alik antara Jakarta dan bandar-bandar di sekitarnya.
"Suasananya amat bersantai. saya sukankannya. Bersih dan ada pendingin udara. Tidak ada orang yang mengganggu anda," kata seorang penumpang, Asmawati. - AP
Banduan ditahan selepas 19 hari larikan diri
PHOENIX - Seorang banduan berbahaya di Amerika Syarikat (AS), John McCluskey yang melarikan diri dari sebuah penjara di Kingman, Arizona pada 30 Julai lalu ditangkap bersama tunangnya, Casslyn Welch kelmarin..
Mereka yang sedang bersembunyi di tapak perkhemahan Taman Negara Apache-Sitgreaves ditemui oleh petugas perhutanan yang kemudian menghubungi pejabat Syerif Apache County.
Dua pistol turut ditemui selepas anggota-anggota polis tindakan khas SWAT mengepung Welch sebelum menangkap McCluskey yang sedang tidur.
McCluskely menyuarakan kekesalannya kerana tidak membunuh seorang renjer hutan yang menyebabkan mereka ditangkap.
McCluskey dihukum penjara 15 tahun kerana melakukan pembunuhan, serangan ganas dan senjata api. - AP
Bulan semakin mengecil
WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Rekahan-rekahan pada permukaan bulan menunjukkan ia semakin mengecil, lapor sebuah akhbar semalam.
Saintis-saintis percaya bulan akan mengecil apabila keraknya menjadi semakin sejuk seperti sebuah belon yang kehilangan udara.
Penemuan tersebut dilaporkan selepas sebuah kapal angkasa Peninjau Pengorbit Bulan (LRO) merakamkan banyak garisan ganjil yang membentuk rekahan di tanah tinggi bulan.
Pakar-pakar percaya rekahan itu terhasil kerana kerak menjadi rapuh ekoran bulan yang kian mengecil.
Mereka juga percaya bahawa rekahan-rekahan tersebut masih baru.
Menurut saintis, bulan telah mengecil sebanyak 100 meter sejak 800 juta tahun lalu. - Agensi.
58 ikan paus mati di pantai New Zealand
WELLINGTON: Sukarelawan penyelamat ikan paus New Zealand semalam bertungkus lumus untuk menyelamatkan 15 mamalia berkenaan yang terdampar di pantai utara terpencil.
Pasukan penyelamat sebelum itu berkata, 58 ikan berkenaan mati.
Ketua Eksekutif Projek Jonah, kumpulan bantuan ikan paus, Kimberly Muncaster berkata, 15 ikan paus yang masih hidup itu berada dalam keadaan tenat.
“Haiwan itu mungkin terdampar malam kelmarin. Itu yang menyebabkan kebanyakannya mati sebelum ditemui,” kata Carolyn Smith, Pengurus Program Perhubungan Masyarakat bagi Jabatan Pemuliharaan.
Sekurang-kurangnya lima orang bekerjasama untuk membantu menyelamatkan setiap mamalia yang seberat sehingga 1,500 kilogram itu. - Reuters
Pasukan penyelamat sebelum itu berkata, 58 ikan berkenaan mati.
Ketua Eksekutif Projek Jonah, kumpulan bantuan ikan paus, Kimberly Muncaster berkata, 15 ikan paus yang masih hidup itu berada dalam keadaan tenat.
“Haiwan itu mungkin terdampar malam kelmarin. Itu yang menyebabkan kebanyakannya mati sebelum ditemui,” kata Carolyn Smith, Pengurus Program Perhubungan Masyarakat bagi Jabatan Pemuliharaan.
Sekurang-kurangnya lima orang bekerjasama untuk membantu menyelamatkan setiap mamalia yang seberat sehingga 1,500 kilogram itu. - Reuters
8 bahaya akan menimpa orang yang Ketawa
Abul Laits berkata: “Awaslah kamu dari tertawa bergelak kerana mengandungi lapan bahaya iaitu:
- Tercela oleh ulama dan orang yang sopan sempurna akal
- Memberanikan orang bodoh kepadanya
- Jika engkau bodoh nescaya bertambah kebodohanmu dan bila engkau alim berkurang ilmumu sebab ada riwayat: Seorang alim jika tertawa bererti telah memuntahkan ilmunya.
- Melupakan dosa-dosa yang lampau
- Memberanikan berbuat dosa dimasa mendatang sebab bila tertawa gelak membekukan hatimu
- Melupakan mati dan akhirat
- Engkau menanggung dosa orang yang tertawa kerana tertawamu
- Tertwa gelak-gelak itu menyebabkan banyak menangis diakhirat
Hadis dan Ayat Al-Quran Tentang Puasa
Surah Al-Baqarah .Ayat: 183. Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,
Rasulullah saw bersabda: “Puasa itu merupakan perisai yang dapat menghalangi seorang hamba dari panasnya siksa api neraka” (HR. Ahmad).
” Syurga memiliki 8 pintu, salah satu daripada pintu syurga adalah bernama pintu Raiyan yang dikhususkan untuk mereka yang berpuasa, tidak dibenarkan masuk melalui pintu tersebut kecuali mereka yang berpuasa sahaja “
Orang yang berpuasa akan masuk surga melalui pintu khusus yang disebut dengan pintu Rayyan
Hal ini sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Di surga itu terdapat sebuah pintu yang disebut dengan pintu Rayyan. Pintu itu hanya akan dilalui kelak di hari Kiamat oleh mereka yang berpuasa dan tidak akan pernah dimasuki oleh orang selain mereka yang berpuasa. Apabila orang-orang yang berpuasa telah masuk, maka pintu itu dengan sendirinya akan terkunci, dan tidak dapat masuk melaluinya seorang pun.
Hal ini sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Di surga itu terdapat sebuah pintu yang disebut dengan pintu Rayyan. Pintu itu hanya akan dilalui kelak di hari Kiamat oleh mereka yang berpuasa dan tidak akan pernah dimasuki oleh orang selain mereka yang berpuasa. Apabila orang-orang yang berpuasa telah masuk, maka pintu itu dengan sendirinya akan terkunci, dan tidak dapat masuk melaluinya seorang pun.
Demikian juga apabila orang yang paling akhir memasuki pintu tersebut, maka ia akan terkunci dengan sendirinya. Barangsiapa yang masuk ke dalam surga melalui pintu tersebut, ia akan minum, dan siapa yang minum, maka ia tidak akan pernah merasa kehausan selamanya” (HR. Bukhari Muslim). Dalam hadits lain sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Bukhari disebutkan bahwa di surga itu terdapat delapan buah pintu, salah satunya bernama pintu Rayyan.
Pintu ini hanya dimasuki oleh orang-orang yang berpuasa saja. Kata Rayyan berasal dari kata ar-riyy yang berarti banyak air, tidak dahaga. Jadi pintu Rayyan maksudnya, pintu surga yang apabila dimasuki, penghuninya tidak akan merasakan haus dan dahaga selamanya sebagaimana disebutkan dalam hadits di atas. Ini tentu sesuai dengan arti dari ar-Rayyan sendiri yang berarti tidak dahaga, banyak air.
Ibnu Hajar al-Asqalany dalam kitabnya, Fathul Bari (4/111), mengatakan bahwa pintu surga untuk orang yang berpuasa disebut Rayyan dan bukan nama lain yang menunjukkan kepada rasa lapar, karena umumnya orang yang berpuasa lebih membutuhkan air daripada makanan. Atau dengan bahasa lain, orang yang berpuasa lebih merasa berat dan lemah karena dahaganya dari pada karena rasa laparnya. Untuk itulah, nama pintu tersebut dinamakan Rayyan yang lebih berarti untuk menghilangkan rasa haus, dan bukan dengan nama lain yang menunjukkan untuk menghilangkan rasa lapar.
Pintu ini hanya dimasuki oleh orang-orang yang berpuasa saja. Kata Rayyan berasal dari kata ar-riyy yang berarti banyak air, tidak dahaga. Jadi pintu Rayyan maksudnya, pintu surga yang apabila dimasuki, penghuninya tidak akan merasakan haus dan dahaga selamanya sebagaimana disebutkan dalam hadits di atas. Ini tentu sesuai dengan arti dari ar-Rayyan sendiri yang berarti tidak dahaga, banyak air.
Ibnu Hajar al-Asqalany dalam kitabnya, Fathul Bari (4/111), mengatakan bahwa pintu surga untuk orang yang berpuasa disebut Rayyan dan bukan nama lain yang menunjukkan kepada rasa lapar, karena umumnya orang yang berpuasa lebih membutuhkan air daripada makanan. Atau dengan bahasa lain, orang yang berpuasa lebih merasa berat dan lemah karena dahaganya dari pada karena rasa laparnya. Untuk itulah, nama pintu tersebut dinamakan Rayyan yang lebih berarti untuk menghilangkan rasa haus, dan bukan dengan nama lain yang menunjukkan untuk menghilangkan rasa lapar.
” Sesiapa berpuasa dengan penuh keiamanan, maka Allah SWT akan mengampun semua dosa yang telah dilakukannya. “
Rasulullah saw bersabda: “Tidak ada seorang hamba pun yang berpuasa sekalipun satu hari di jalan Allah, kecuali Allah akan menjauhkan dirinya dari siksa api neraka sebanyak tujuh puluh kharif (tujuh puluh kharif maksudnya adalah sejauh perjalanan yang menghabiskan masa tujuh puluh tahun)” (HR. Bukhari Muslim).
Artinya: “Abu Hurairah berkata: ‘Kekasihku, Rasulullah saw telah berwasiat kepadaku tiga perkara: pertama agar selalu melakukan puasa tiga hari setiap bulan, kedua, agar melakukan shalat Dhuha dua rakaat dan ketiga, agar aku selalu melakukan shala witir sebelum tidur” (HR. Bukhari).
Dalam hadits di atas, Rasulullah saw berwasiat kepada Abu Hurairah akan tiga hal. Tidak semata-mata Rasulullah saw mewasiatkannya melainkan menunjukkan ketiga hal tersebut sangat penting. Bahkan, dalam hadits lain masih riwayat Imam Bukhari, Abu Hurairah menambahkan kata-kata: “Kekasihku, Rasulullah saw, telah berwasiat tiga hal kepadaku dan aku tidak akan meninggalkannya sampai meninggal dunia nanti……” (HR. Bukhari)
Rasulullah saw bersabda: “Puasa dan (rajin membaca) al-Qur’an, kelak pada hari Kiamat dapat memberikan syafaat (pertolongan) kepada hamba. Puasa kelak akan berkata: “Ya Allah, ia telah menahan dirinya dari makanan dan hawa nafsunya, maka jadikanlah saya sebagai penolongnya”. Al-Qur’an juga kelak akan berkata: “Ya Allah, ia telah rela meluangkan waktunya untuk tidak tidur pada malam hari (karena membaca al-Qur’an), maka jadikanlah saya sebagai penolongnya (pemberi syafa’at)”. Lalu puasa dan al-Qur’an pun, berkat idzinNya, menjadi penolong bagi hamba tersebut” (HR. Ahmad dan Hakim).
Bulan diturunkannya al-Qur’an dan kitab-kitab lainnya.
Al-Qur’an diturunkan oleh Allah pada malam Lailatul Qadar tepatnya pada bulan Ramadhan, hal ini sebagaimana firmanNya: “Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Qur`an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu” (QS. Al-Baqarah: 185). Karena pada bulan Ramadhan ini al-Qur’an diturunkan, maka sebagai keistimewaan bulan tersebut, Allah mewajibkan untuk berpuasa di dalamnya.
Al-Qur’an diturunkan oleh Allah pada malam Lailatul Qadar tepatnya pada bulan Ramadhan, hal ini sebagaimana firmanNya: “Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Qur`an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu” (QS. Al-Baqarah: 185). Karena pada bulan Ramadhan ini al-Qur’an diturunkan, maka sebagai keistimewaan bulan tersebut, Allah mewajibkan untuk berpuasa di dalamnya.
“Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang berpuasa satu hari di jalan Allah, maka Allah akan menjadikan pemisah berupa sebuah parit antara dia dengan api neraka yang jarak parit tersebut antara langit dan bumi” (HR. Turmudzi dan Thabrani).
Hal ini misalnya terlihat dalam sabda Rasulullah saw berikut ini: “Apabila salah seorang di antara kalian sedang berpuasa, maka janganlah ia berkata-kata kotor dan bertengkar. Apabila seseorang mencaci atau memaki kamu maka katakanlah: “Saya sedang berpuasa” (HR. Bukhari Muslim).
Puasa dapat memasukkan ke surga
Keistimewaan lainnya dari pelaksanaan ibadah puasa adalah akan memasukkan pelakunya ke dalam surga. Hal ini sebagaimana disabdakan oleh Rasulullah saw dalam sebuah hadits yang artinya: “Abu Umamah berkata: “Saya bertanya kepada Rasulullah saw: ‘Wahai Rasulullah saw, tunjukkan kepada saya sebuah amal perbuatan yang dapat memasukkan saya ke dalam surga”. Rasulullah saw menjawab: “Berpuasalah, karena tidak ada amalan yang sebanding pahalanya dengan puasa” (HR. Nasai, Ibn Majah dan Hakim).
Keistimewaan lainnya dari pelaksanaan ibadah puasa adalah akan memasukkan pelakunya ke dalam surga. Hal ini sebagaimana disabdakan oleh Rasulullah saw dalam sebuah hadits yang artinya: “Abu Umamah berkata: “Saya bertanya kepada Rasulullah saw: ‘Wahai Rasulullah saw, tunjukkan kepada saya sebuah amal perbuatan yang dapat memasukkan saya ke dalam surga”. Rasulullah saw menjawab: “Berpuasalah, karena tidak ada amalan yang sebanding pahalanya dengan puasa” (HR. Nasai, Ibn Majah dan Hakim).
Orang yang berpuasa akan mendapatkan pahala yang tidak terhingga
Hal ini didasarkan kepada hadits Rasulullah saw yang artinya: “Rasulullah saw bersabda: “Seluruh amal perbuatan Ibn Adam akan dilipatkan pahalanya. Satu kebaikan akan dibalas dengan sepuluh kebaikan bahkan dapat sampai tujuh ratus kali lipat. Allah berfirman: “Kecuali puasa, ia itu khusus bagiKu dan Aku lah yang akan membalasnya secara langsung. Ia meninggalkan syahwatnya, makanannya semata-mata karenaKu. Orang yang berpuasa itu akan memperoleh dua kebahagiaan: Kebahagiaan ketika berbuka dan kebahagiaan ketika ia berjumpa dengan Tuhannya kelak. Bau mulut orang yang berpuasa itu di sisi Allah, lebih wangi dari pada wanginya minyak kasturi” (HR. Muslim).
Hal ini didasarkan kepada hadits Rasulullah saw yang artinya: “Rasulullah saw bersabda: “Seluruh amal perbuatan Ibn Adam akan dilipatkan pahalanya. Satu kebaikan akan dibalas dengan sepuluh kebaikan bahkan dapat sampai tujuh ratus kali lipat. Allah berfirman: “Kecuali puasa, ia itu khusus bagiKu dan Aku lah yang akan membalasnya secara langsung. Ia meninggalkan syahwatnya, makanannya semata-mata karenaKu. Orang yang berpuasa itu akan memperoleh dua kebahagiaan: Kebahagiaan ketika berbuka dan kebahagiaan ketika ia berjumpa dengan Tuhannya kelak. Bau mulut orang yang berpuasa itu di sisi Allah, lebih wangi dari pada wanginya minyak kasturi” (HR. Muslim).
Rasulullah saw bersabda: “Seluruh amal perbuatan Ibn Adam akan dilipatkan pahalanya. Satu kebaikan akan dibalas dengan sepuluh kebaikan bahkan dapat sampai tujuh ratus kali lipat. Allah berfirman: “Kecuali puasa, ia itu khusus bagiKu dan Aku lah yang akan membalasnya secara langsung. Ia meninggalkan syahwatnya, makanannya semata-mata karenaKu. Orang yang berpuasa itu akan memperoleh dua kebahagiaan: Kebahagiaan ketika berbuka dan kebahagiaan ketika ia berjumpa dengan Tuhannya kelak. Bau mulut orang yang berpuasa itu di sisi Allah, lebih wangi dari pada wanginya minyak kasturi” (HR. Muslim).
Rasulullah saw bersabda: “Allah berfirman: “Seluruh pahala amal perbuatan anak cucu Adam itu milikNya, kecuali puasa, ia adalah milikKu dan Aku lah yang akan membalasnya. Puasa itu adalah perisai, oleh karena itu, apabila seseorang sedang berpuasa, maka janganlah ia mengeluarkan kata-kata keji dan jangan pula bertengkar. Apabila seseorang mencacinya atau memeranginya, maka katakanlah bahwasannya saya sedang berpuasa. Demi diri Muhammad yang berada ditanganNya, bau mulut orang yang sedang berpuasa itu, di sisi Allah, jauh lebih wangi dan lebih harum dari pada harumnya minyak kasturi. Orang yang berpuasa akan mendapatkan dua kebahagiaan; kebahagiaan ketika ia berbuka dan kebahagiaan ketika kelak bertemu dengan Allah swt karena puasanya itu” (HR. Bukhari Muslim).
Puasa dapat menghapus dosa
Dalam sebuah hadits Rasulullah saw bersabda: “Fitnah bagi seorang laki-laki itu akan ditemukan di keluarga, harta dan tetangganya. Namun, semua itu dapat ditutup dan ditebus dengan jalan shalat, puasa dan shadaqah” (HR. Bukhari Muslim).
Dalam sebuah hadits Rasulullah saw bersabda: “Fitnah bagi seorang laki-laki itu akan ditemukan di keluarga, harta dan tetangganya. Namun, semua itu dapat ditutup dan ditebus dengan jalan shalat, puasa dan shadaqah” (HR. Bukhari Muslim).
Pada bulan Ramadhan syetan-syetan diikat dan dirantai, pintu neraka ditutup serta pintu surga dibukakan.
Hal ini sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Apabila bulan Ramadhan telah tiba, maka dibukakan pintu-pintu surga, dikunci pintu-pintu neraka dan syaithan-syaithan diikat serta dirantai” (HR. Bukhari Muslim). Dalam hadits lain dikatakan: “Apabila awal malam bulan Ramadhan tiba, maka dirantailah syaithan-syaithan, diikat (diusir) jin (jin jahat), dikunci pintu-pintu neraka sehingga tidak ada satu pintu pun yang terbuka, dibuka pintu-pintu surga sehingga tidak ada satu pintu pun yang terkunci.
Lalu seorang penyeru menyeru: “Wahai penggemar kebaikan, terimalah (bulan Ramadhan ini), dan wahai penggemar kejahatan, batasilah (kejahatannya), karena Allah pada setiap malam dari bulan Ramadhan ini akan membebaskan kalian dari siksa api neraka” (HR. Turmudzi, Ibn Majah dan Ibn Huzaimah).
Hal ini sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Apabila bulan Ramadhan telah tiba, maka dibukakan pintu-pintu surga, dikunci pintu-pintu neraka dan syaithan-syaithan diikat serta dirantai” (HR. Bukhari Muslim). Dalam hadits lain dikatakan: “Apabila awal malam bulan Ramadhan tiba, maka dirantailah syaithan-syaithan, diikat (diusir) jin (jin jahat), dikunci pintu-pintu neraka sehingga tidak ada satu pintu pun yang terbuka, dibuka pintu-pintu surga sehingga tidak ada satu pintu pun yang terkunci.
Lalu seorang penyeru menyeru: “Wahai penggemar kebaikan, terimalah (bulan Ramadhan ini), dan wahai penggemar kejahatan, batasilah (kejahatannya), karena Allah pada setiap malam dari bulan Ramadhan ini akan membebaskan kalian dari siksa api neraka” (HR. Turmudzi, Ibn Majah dan Ibn Huzaimah).
Pada bulan ini terdapat Lailatul Qadar
Sehubungan dengan Lailatul Qadar ini, Allah berfirman: “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur`an) pada malam kemuliaan (Lailatul Qadar). Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar” (QS. Al-Qadar: 1-5).
Sehubungan dengan Lailatul Qadar ini, Allah berfirman: “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur`an) pada malam kemuliaan (Lailatul Qadar). Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar” (QS. Al-Qadar: 1-5).
Pada bulan ini pahala ibadah sunnah dilipatkan menjadi pahala wajib dan pahala ibadah wajib dilipatkan menjadi tujuh puluh kali lipat.
Hal ini sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Barang siapa yang melaksanakan amalan sunnah pada bulan Ramadhan, maka pahalanya sama dengan pahala melaksanakan ibadah wajib pada bulan selain Ramadhan. Dan barang siapa yang melaksanakan ibadah wajib pada bulan Ramadhan, maka pahalanya sama dengan pahala yang melaksanakan tujuh puluh ibadah wajib pada bulan selain Ramadhan” (HR. Baihaki).
Ibnu Rajab dalam bukunya Lathaiful Ma’arif (hal. 205-207) mengatakan bahwa sebab dilipatgandakannya pahala itu ada beberapa macam. Pertama, sebuah amal ibadah dilipatgandakan pahalanya karena kemuliaan tempat melaksanakannya (syaraful makan), misalnya ibadah yang dilakukan di Mekah (tanah Haram). Dalam banyak hadits disebutkan bahwa ibadah, baik shalat maupun puasa, yang dilakukan di Mekah, pahalanya akan dilipatgandakan.
Dalam sebuah hadits misalnya dikatakan: “Shalat di mesjidku ini (Masjid Nabawi di Madinah), lebih baik seribu kali shalat daripada shalat di mesjid-mesjid selainnya, selain di Mesjidil Haram (Mekah)” (HR. Bukhari Muslim). Hadits ini mengisyaratkan bahwa shalat di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi dilipat gandakan pahalanya dari pada shalat di mesjid lainnya karena kemuliaan tempat di mana mesjid itu berada, yakni di Mekah. Dalam hadits lain juga dikatakan: “Ibnu Abbas berkata: “Barang siapa yang mendapati Ramadhan di Mekah, lalu ia berpuasa dan melaksanakan ibadah di sana menurut kemampuannya, Allah akan memberikan pahala kepadanya seratus ribu pahala dari bulan Ramadhan yang dilakukan di selain Mekah” (HR. Ibn Majah dengan sanad Dhaif).
Hadits ini juga mengisyaratkan bahwa dilipatgandakannya pahala Ramadhan, lantaran dilakukan ditempat yang dimuliakan oleh Allah, Mekah (syaraful makan). Kedua, amal ibadah dilipatgandakan pahalanya karena kemuliaan waktu (syarafuz zaman), misalnya, bulan Ramadhan, tanggal sembilan Dzul Hijjah dan lainnya. Dalam hadits yang telah disebutkan di atas misalnya dikatakan: Rasulullah saw bersabda: “Barang siapa yang melaksanakan amalan sunnah pada bulan Ramadhan, maka pahalanya sama dengan pahala yang melaksanakan ibadah wajib pada bulan selain Ramadhan. Dan barang siapa yang melaksanakan ibadah wajib pada bulan Ramadhan, maka pahalanya sama dengan pahala yang melaksanakan tujuh puluh ibadah wajib pada bulan selain Ramadhan” (HR. Baihaki).
Dalam hadits lain misalnya juga disebutkan: “Suatu hari Rasulullah saw ditanya: “Shadaqah yang bagaimana yang paling baik?” Rasulullah saw menjawab: “Shadaqah yang dilakukan pada bulan Ramadhan” (HR. Turmudzi). Dalam hadits lain disebutkan: “Umrah pada bulan Ramadhan pahalanya sama dengan pahala melaksanakan ibadah haji”.
Dalam riwayat lain dikatakan: “Umrah pada bulan Ramadhan sama dengan melaksanakan ibadah haji bersamaku” (HR. Bukhari Muslim). Ketiga, dilipatgandakannya pahala ibadah seseorang lantaran orang yang melaksanakannya (syaraful ‘aamil). Dalam banyak keterangan disebutkan bahwa ibadah yang dilakukan oleh ummat Rasulullah saw lebih dilipatgandakan pahalanya dari pada yang dilakukan oleh ummat nabi-nabi lainnya.
Demikian juga dalam hadits di bawah ini disebutkan bahwa amalan para sahabat lebih utama dari pada amal ibadah lainnya dan karenanya ibadah para sahabat pahalanya lebih dilipatgandakan dari pada pahala ibadah orang-orang lainnya, sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Janganlah kalian mencaci sahabat-sahabatku, karena demi diriku yang berada di tanganNya, kalau saja seseorang di antara kalian berinfak emas sebesar gunung Uhud, maka tidak akan pernah sebanding meskipun dengan satu mud dari salah seorang mereka bahkan tidak akan sampai setengahnya”.
Hal ini sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Barang siapa yang melaksanakan amalan sunnah pada bulan Ramadhan, maka pahalanya sama dengan pahala melaksanakan ibadah wajib pada bulan selain Ramadhan. Dan barang siapa yang melaksanakan ibadah wajib pada bulan Ramadhan, maka pahalanya sama dengan pahala yang melaksanakan tujuh puluh ibadah wajib pada bulan selain Ramadhan” (HR. Baihaki).
Ibnu Rajab dalam bukunya Lathaiful Ma’arif (hal. 205-207) mengatakan bahwa sebab dilipatgandakannya pahala itu ada beberapa macam. Pertama, sebuah amal ibadah dilipatgandakan pahalanya karena kemuliaan tempat melaksanakannya (syaraful makan), misalnya ibadah yang dilakukan di Mekah (tanah Haram). Dalam banyak hadits disebutkan bahwa ibadah, baik shalat maupun puasa, yang dilakukan di Mekah, pahalanya akan dilipatgandakan.
Dalam sebuah hadits misalnya dikatakan: “Shalat di mesjidku ini (Masjid Nabawi di Madinah), lebih baik seribu kali shalat daripada shalat di mesjid-mesjid selainnya, selain di Mesjidil Haram (Mekah)” (HR. Bukhari Muslim). Hadits ini mengisyaratkan bahwa shalat di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi dilipat gandakan pahalanya dari pada shalat di mesjid lainnya karena kemuliaan tempat di mana mesjid itu berada, yakni di Mekah. Dalam hadits lain juga dikatakan: “Ibnu Abbas berkata: “Barang siapa yang mendapati Ramadhan di Mekah, lalu ia berpuasa dan melaksanakan ibadah di sana menurut kemampuannya, Allah akan memberikan pahala kepadanya seratus ribu pahala dari bulan Ramadhan yang dilakukan di selain Mekah” (HR. Ibn Majah dengan sanad Dhaif).
Hadits ini juga mengisyaratkan bahwa dilipatgandakannya pahala Ramadhan, lantaran dilakukan ditempat yang dimuliakan oleh Allah, Mekah (syaraful makan). Kedua, amal ibadah dilipatgandakan pahalanya karena kemuliaan waktu (syarafuz zaman), misalnya, bulan Ramadhan, tanggal sembilan Dzul Hijjah dan lainnya. Dalam hadits yang telah disebutkan di atas misalnya dikatakan: Rasulullah saw bersabda: “Barang siapa yang melaksanakan amalan sunnah pada bulan Ramadhan, maka pahalanya sama dengan pahala yang melaksanakan ibadah wajib pada bulan selain Ramadhan. Dan barang siapa yang melaksanakan ibadah wajib pada bulan Ramadhan, maka pahalanya sama dengan pahala yang melaksanakan tujuh puluh ibadah wajib pada bulan selain Ramadhan” (HR. Baihaki).
Dalam hadits lain misalnya juga disebutkan: “Suatu hari Rasulullah saw ditanya: “Shadaqah yang bagaimana yang paling baik?” Rasulullah saw menjawab: “Shadaqah yang dilakukan pada bulan Ramadhan” (HR. Turmudzi). Dalam hadits lain disebutkan: “Umrah pada bulan Ramadhan pahalanya sama dengan pahala melaksanakan ibadah haji”.
Dalam riwayat lain dikatakan: “Umrah pada bulan Ramadhan sama dengan melaksanakan ibadah haji bersamaku” (HR. Bukhari Muslim). Ketiga, dilipatgandakannya pahala ibadah seseorang lantaran orang yang melaksanakannya (syaraful ‘aamil). Dalam banyak keterangan disebutkan bahwa ibadah yang dilakukan oleh ummat Rasulullah saw lebih dilipatgandakan pahalanya dari pada yang dilakukan oleh ummat nabi-nabi lainnya.
Demikian juga dalam hadits di bawah ini disebutkan bahwa amalan para sahabat lebih utama dari pada amal ibadah lainnya dan karenanya ibadah para sahabat pahalanya lebih dilipatgandakan dari pada pahala ibadah orang-orang lainnya, sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Janganlah kalian mencaci sahabat-sahabatku, karena demi diriku yang berada di tanganNya, kalau saja seseorang di antara kalian berinfak emas sebesar gunung Uhud, maka tidak akan pernah sebanding meskipun dengan satu mud dari salah seorang mereka bahkan tidak akan sampai setengahnya”.
Dari sini dapat ditarik kesimpulan bahwa hadits di atas yang mengatakan bahwa pahala sunnat pada bulan Ramadhan sama dengan pahala wajib pada bulan-bulan lainnya, dan pahala wajib pada bulan Ramadhan sama dengan tujuh puluh kali lipat pahala wajib pada bulan-bulan lainnya, semua itu dikarenakan kemuliaan waktu melaksanakannya, yakni bulan Ramadhan
من أهداف وحكم الصيام:
1- الصيام هو امتناع عن مباحات لتعويد النفس على ترك المحرمات
2-إن الشيطان يسري من ابن آدم مسرى الدم وفي ترك الطعام والشراب ما يضيق مجراه
3-تشكر الله تعالى على نعمه ( الطعام والشراب والنكاح ) وتعرف نعمة الله عليك بها
4-أن تشعر بإخوانك الفقراء ، فيرق القلب وتزداد عطفا ومساعدة لهم .
5-التعود على الصبر الذي هو نصف الإيمان كما ورد في الحديث عن النبي صلى الله عليه وسلم .
6-إعطاء المعدة قسطا من الراحة ، فقد ثبت علميا مدى الفوائد الصحية الجمة للصيام .
التعود على النظام واحترام قيمة الوقت ، أن تمسك عن المفطرات في وقت محدد ، وتفطر في وقت محدد يدل على أهمية النظام والوقت في الإسلام .
7-وحدة المسلمين : أن يمسك المسلمون ويفطروا في وقت واحد ، له دلالة على وحدة المسلمين
1- الصيام هو امتناع عن مباحات لتعويد النفس على ترك المحرمات
2-إن الشيطان يسري من ابن آدم مسرى الدم وفي ترك الطعام والشراب ما يضيق مجراه
3-تشكر الله تعالى على نعمه ( الطعام والشراب والنكاح ) وتعرف نعمة الله عليك بها
4-أن تشعر بإخوانك الفقراء ، فيرق القلب وتزداد عطفا ومساعدة لهم .
5-التعود على الصبر الذي هو نصف الإيمان كما ورد في الحديث عن النبي صلى الله عليه وسلم .
6-إعطاء المعدة قسطا من الراحة ، فقد ثبت علميا مدى الفوائد الصحية الجمة للصيام .
التعود على النظام واحترام قيمة الوقت ، أن تمسك عن المفطرات في وقت محدد ، وتفطر في وقت محدد يدل على أهمية النظام والوقت في الإسلام .
7-وحدة المسلمين : أن يمسك المسلمون ويفطروا في وقت واحد ، له دلالة على وحدة المسلمين
Sila cari maksud hadis, kerana usaha anda mencari Ilmu Allah SWT pasti mendapat habuan daripada Allah SWT, kebanyakkan manusia zaman ini ingin mendapat Hidayah dan Ilmu secara mudah, sedangkan Para Ambiya’ dan Ulamak mempertaruhkan nyawa untuk mendapatkan Ilmu dan Hidayah daripada Allah SWT. Kebanyakkan pegawai-pegawai berpangkat sentiasa meletakkan tanggungjawab agama kepada ustaz-ustaz bawahan, sedangkan Rasulullah SAW bergelar Khalifah Dunia tetap mencari Ilmu dengan bersuluk di Gua Hira’.
3 Perkara yang menyebabkan hati keras
Tiga macam hal yang dapat mengeraskan hati iaitu:
- Tertawa tanpa sesuatu yang mentertawakan (ajaib)
- Makan tanpa rasa lapar
- Bicara yang tidak penting (perlu)
Iran lancar peluru pandu pula
TEHERAN 20 Ogos - Selepas kejayaan operasi reaktor tenaga nuklear pertamanya, hari ini Menteri Pertahanan Iran, Jeneral Ahmad Vahidi hari ini mengumumkan kejayaan tentera negara ini melancarkan sebuah peluru berpandu dilengkapi sistem panduan lebih canggih bagi mengenai sasaran di darat.
Vahidi tidak menyebut bila atau di mana ujian itu dijalankan.
Namun, kenyataan beliau dibuat sehari sebelum operasi untuk menghidupkan loji tenaga nuklear Bushehr di selatan negara ini, esok.
Pelancaran peluru berpandu itu boleh meningkatkan kebimbangan kuasa Barat mengenai satu lagi kemajuan dalam persenjataan peluru berpandu Iran yang kini sudah boleh mengenai sasaran di Israel dan kawasan lain di Asia Barat.
Vahidi memberitahu jemaah solat Jumaat di Universiti Teheran, peluru berpandu Qiam-1 yang menggunakan bahan bakar cecair itu dilengkapi sistem pencari sasaran yang lebih tepat. - AP
Kemalangan sifar cara Islam
Oleh DR. JASRI JAMAL
Ramadan kembali untuk memberikan kerahmatan kepada umat Islam selama sebulan dan akan disusuli dengan kemenangan pada 1 Syawal nanti. Seperti kebiasaan umat Islam di seluruh negara, kita akan berpusupusu pulang ke kampung masing-masing untuk meraikan hari lebaran dengan keluarga tercinta.
Ada yang akan menaiki kenderaan persendirian, bas, motosikal dan kenderaan awam dengan satu matlamat iaitu pulang ke destinasi dengan selamat. Malangnya setiap kali cuti umum atau hari perayaan, maka pokok perbincangan kita adalah kematian disebabkan kemalangan jalan raya.
Masalah ini seolah-olah tiada noktah akhirnya di Malaysia. Setiap hari, media massa menyiarkan dan memaparkan kemalangan ngeri yang menyebabkan kecederaan dan kematian kepada individu tertentu termasuklah orang yang kita kenali dan sayangi.
Paparan oleh pihak media seolah-olah tidak lagi menjadi perhatian masyarakat Malaysia, malahan mereka menerimanya sebagai takdir daripada Allah.
Adakah kemalangan jalan raya yang menyebabkan kecederaan dan kematian adalah takdir daripada Allah? Bagaimanakah Islam melihat kemalangan jalan raya yang menyebabkan kecederaan dan kematian ini dari sudut undang-undang jenayah Islam?
Bagaimanakah Islam sebagai agama yang syumul ini dapat mengurangkan kadar kemalangan maut sekali gus 'kemalangan sifar' di Malaysia? Bagaimanakah Islam melihat kemalangan jalan raya dari sudut maqasid al-syariah iaitu dalam hal menjaga nyawa sama ada nyawa sendiri atau nyawa orang lain?
Statistik menunjukkan bahawa kemalangan jalan raya yang menyebabkan kematian dan kecederaan berlaku hampir setiap hari. Perangkaan oleh Polis Trafik Bukit Aman mengesahkan bahawa kadar kematian rakyat Malaysia di jalan raya meningkat setiap tahun dan konsisten iaitu 6,745 orang pada 2009 dan 6,527 pada tahun sebelumnya.
Sehingga Jun 2010, kadar kemalangan jalan raya yang melibatkan kematian adalah seramai 3,379 dan angka ini dijangka meningkat pada hari-hari perayaan.
Jika dilihat daripada statistik tersebut, secara purata kadar kemalangan maut yang berlaku di Malaysia adalah di antara dua hingga tiga orang dalam sehari. Cuba kita bayangkan, angka kematian dalam seminggu, sebulan, atau setahun hanya disebabkan oleh kecuaian manusia di jalan raya.
Menurut perangkaan yang dikeluarkan oleh Malaysian Institute of Road Safety Reseach (MIROS), bangsa Melayu yang beragama Islam adalah bangsa yang paling ramai maut disebabkan kemalangan jalan raya.
Pada tahun 2008, 62 peratus daripada 10,753 kematian yang dikenal pasti sebagai bangsa Melayu adalah sebanyak 6,703, diikuti bangsa Cina sebanyak 2,190 dan bangsa India sebanyak 1,137.
Jika menurut peringkat umur pula, mangsa yang berumur 18 hingga 30 tahun adalah penyumbang terbesar kematian diikuti peringkat umur 31 hingga 50 tahun. Ini menunjukkan bahawa peringkat umur yang masih muda dan boleh menyumbang kepada pendapatan keluarga, masyarakat dan negara terbunuh di atas jalan raya.
Menurut DSP Zainal Abdul Abdul Hamid dari Cawangan Bukit Aman, faktor utama yang menyumbangkan kemalangan jalan raya adalah sikap manusia sendiri ketika memandu di jalan raya.
Antara kesalahan yang dikenal pasti menyebabkan kematian antaranya pemandu kenderaan yang cuba/sedang memotong/tukar lorong, cuai ketika keluar masuk simpang jalan susur, makan jalan, membuat pusingan U/patah balik/menyeberang, berhenti mengejut, memandu laju, mengekori rapat kenderaan lain, memotong kenderaan lain secara berbahaya atau tiba-tiba, tidak menggunakan isyarat memotong, membelok secara merbahaya, memandu secara cuai, tidak mengikuti peraturan lampu isyarat, melawan arah trafik, tidak menggunakan lampu isyarat ketika hendak mengubah laluan, terbabas, memandu dalam keadaan mengantuk, letih dan pelbagai lagi kesalahan lain yang kesemuanya menjurus kepada kecuaian pemandu itu sendiri.
Umat Islam di Malaysia yang telah diterapkan sikap yang mahmudah sejak dari kecil seperti sabar, bekerjasama, berhati-hati, mendahului orang lain, menghormati perasaan orang lain, saling bantu membantu sesama Islam hendaklah mempraktikkan amalan mulia yang amat dituntut oleh Islam ketika berada di jalan raya.
Mungkin hubungan kita dengan Allah, hablum min Allah adalah baik terutamanya di bulan Ramadan seperti berpuasa, bertadarus, bersedekah, mengerjakan amalan wajib dan sunat dan amalan-amalan yang baik. Tetapi kita sering terlupa bahawa hubungan kita sesama manusia, hablum min al-nas ketika berada di jalan raya perlu juga dijaga.
Ini kerana jika kita melakukan dosa terhadap Allah dengan melakukan kemungkaran, kita boleh terus memohon keampunan daripada Allah secara terus. Tetapi jika kita menyakiti hati pengguna jalan raya yang lain, seperti memandu laju, cuai, mengekori rapat kenderaan lain, meletakkan kenderaan sesuka hati tanpa mengira perasaan orang lain, tidak memberikan isyarat ketika ingin menukar haluan, berlumba dan tidak mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya, maka dosa itu tidak akan diampunkan oleh Allah kecuali kita memohon maaf daripada individu tersebut.
Oleh itu, hilangkanlah perasaan riak, takbur, ingin menunjuk-nunjuk, tidak bertimbang rasa, pemarah dan tidak sabar ketika berada di jalan raya. Marilah kita budayakan budaya Islam ketika memandu bagi mengelakkan menyakiti hati sesama manusia sekali gus dapat menghindari kemalangan maut yang saban tahun semakin bertambah.
Jika ditinjau dari sudut undang-undang jenayah Islam, kematian disebabkan kemalangan jalan raya dikategorikan sebagai pembunuhan yang tersilap kerana kecuaian. Ini disebabkan pelaku tidak mempunyai niat untuk menyebabkan kematian tetapi kematian tetap berlaku disebabkan kecuaian pelaku di jalan raya.
Ia dikenali sebagai al-qatl bi khata', pembunuhan disebabkan oleh kesilapan. Hukuman bagi mereka yang menyebabkan kematian disebabkan kecuaian ketika memandu boleh dikenakan diyah yang ringan iaitu membayar kepada ahli waris si mati sebanyak 100 ekor unta atau yang senilai dengannya.
Malahan pesalah juga dikehendaki membayar kafarah iaitu memerdekakan seorang hamba, jika dia tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa selama dua bulan berturut-turut. Begitu beratnya hukuman bagi mereka yang melakukan jenayah pembunuhan tidak sengaja menurut undang-undang jenayah Islam.
Hukuman ini dianggap adil, setiap pemandu sepatutnya mempunyai sikap berhati-hati di jalan raya dan jika dia menyebabkan kemalangan dan kematian kepada mangsa, pemandu terbabit perlu membayar diyah kepada ahli waris si mati.
Kemungkinan besar, mangsa yang terbunuh adalah ketua keluarga yang menyara anak isteri atau ahli keluarganya dan dengan adanya pampasan bernilai 100 ekor unta atau nilaiannya sama, maka ia dapat meringankan bebanan ahli waris yang masih hidup.
Jika ditinjau undang-undang jenayah di negara lain seperti di Pakistan, pemandu yang memandu dengan melulu dan cuai dan menyebabkan kematian kepada mangsa boleh dikenakan hukuman diyah dan ditambah dengan hukuman takzir yang boleh membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun.
Hal ini jelas dinyatakan di dalam Seksyen 25, Ordinan Berkaitan Dengan Nyawa ( Perlaksanaan Qisas dan Diyah) 1984. Diyah yang dikenakan bernilai 10,000 dirham atau bersamaan dengan 30.63 kilogram perak atau senilai dengan wang semasa. Mungkin sudah tiba masanya pihak kerajaan menilai dan mengetatkan undang-undang jalan raya dengan memasukkan peruntukan berkaitan pampasan kepada ahli waris si mati yang terbunuh di jalan raya disebabkan kecuaian pemandu lain atau sebab-sebab lain.
Sehingga kini, Seksyen 41, Akta Pengangkutan Jalan Raya 1987 (Akta 333) hanya memperuntukkan hukuman bagi pemandu cuai atau merbahaya jika disabitkan hanya akan dikenakan hukuman penjara tidak kurang daripada dua tahun sehingga 10 tahun dan boleh dikenakan hukuman denda tidak kurang RM5,000 hingga tidak lebih daripada RM20,000.
Tiada langsung konsep diyah diberikan kepada waris mangsa yang mana ahli keluarganya terbunuh disebabkan kesalahan pemandu lain atau agensi-agensi lain seperti mengorek lubang di jalan raya tetapi tidak menyediakan papan tanda secukupnya sehingga pemandu jatuh dan mati.
Oleh itu, kutiplah pahala di bulan Ramadan ini sebanyak-banyaknya ketika kita berada di jalan raya. Ia sesuai dengan hadis Rasulullah yang bermaksud: "Mengelakkan bahaya daripada jalan raya adalah satu kebaikan."
Penulis ialah Pensyarah Kanan di Fakulti Undang-Undang, Universiti Kebangsaan Malaysia.