Pages

Wednesday, August 3, 2011

Tentera redah api untuk selamatkan isteri, anak

RAS KHAIMAH (UAE): Seorang askar yang juga bapa kepada empat orang anak, telah dikejarkan ke hospital akibat cedera ketika cuba menyelamatkan isteri dan anaknya yang berusia lapan bulan daripada rumah mereka yang terbakar.
Khamis Mohammad Al Qusaidi, 33 tahun, meredah masuk ke rumahnya ketika api sedang marak untuk menyelamatkan isteri dan anaknya yang sedang berlindung di bilik air.
Dia cedera terbakar tahap kedua dan ketiga di seluruh badannya dan kini sedang dirawat di Hospital Saqr.

Khamis telah meninggalkan isteri dan anak kecilnya dan membawa anaknya yang lain untuk makan tenga hari di rumah ibunya.
Katanya kebakaran berlaku sebaik saja dia tiba di rumah ibunya.Isterinya sempat menelefon Khamis memberitahu tentang kebakaran itu, tetapi isteri dan anaknya terperangkap di dalam rumah.Saya bergegas pulang. Saya tidak sangka api marak dengan cepat. Saya tidak tahu hendak masuk dari mana kerana api sangat marak,” katanyaIbu mentua Khamis, Ayashia berkata dia berlari dengan kaki ayam apabila diberitahu tentang kebakaran itu.Khamis berkata, diabertindak memecahkan gril besi di tingkap bilik tidur dengan tangannya.Saya rasa tangan saya terbakar tetapi lega apabila besi itu tercabut. Saya terus menuju ke bilik air dan membawa mereka keluar dengan cepat. Waktu itu saya rasa seluruh badan saya sakit kerana dijilat api. Isteri saya terus memanggil abang saya dan membawa saya ke hospital,” katanya.Menurut Jabatan Pertahanan Awam Ras Al-Khaimah, kebakaran itu disebabkan oleh litar pintas di alat penyaman udara di ruang tamu. Api kemudian merebak ke seluruh rumah. - GNhttp://www.hmetro.com.my

No comments:

Post a Comment