Pages

KENAPA DINAMAKAN ” JUMAAT”.

سمي يوم الجمعة بهذا الاسم لاجتماع الناس في الصلاة، وهو اليوم الذي جُمع فيه الخلق وكمل، وهو اليوم الذي يجمع الله فيه الأولين والآخرين للحساب والجزاء
Dinamakan Jumaat kerana:
  1. Menghimpunkan manusia untuk menunaikan solat.
  2. Hari dihimpunkan manusia dan disempurnakan kejadiannya.
  3. Hari manusia dihimpunkan dan dihitung amalan mereka.

ILMU LEBIH PENTING DARIPADA HARTA

Pertama: Ilmu adalah warisan para Nabi, sedangkan harta adalah warisan para raja dan orang-orang kaya.


Kedua: Ilmu akan menjaga pemiliknya, sedangkan 
pemilik harta menjaga hartanya.


Ketiga: Ilmu adalah penguasa atas harta, sedangkan harta tidak berkuasa atas ilmu.


Keempat: Harta akan habis dengan dibelanjakan, sedangkan ilmu akan bertambah jika diajarkan.
Kelima: Apabila meninggal dunia, pemilik harta akan berpisah dengan hartanya, sedangkan ilmu akan masuk bersamanya ke dalam kubur.
Keenam: Harta dapat diperoleh orang-orang 
mukmin maupun kafir, orang baik maupun orang
jahat. Sedangkan ilmu yang bermanfaat hanya 
dapat diperoleh orang-orang yang beriman.
Ketujuh: Orang yang berilmu diperlukan oleh 
para raja dan selain mereka, sedangkan pemilik 
harta hanya diperlukan oleh orang-orang miskin.
Kedelapan: Jiwa akan mulia dan bersih dengan 
mengumpulkan ilmu dan berusaha memperolehnya
-hal itu termasuk kesempurnaan dan 
kemuliaannya- sedangkan harta tidak
membersihkannya, tidak menyempurnakannya
bahkan tidak menambah sifat kemuliaan.
Kesembilan: Harta itu mengajak jiwa kepada 
bertindak sewenang-wenang dan sombong, 
sedangkan ilmu mengajaknya untuk rendah hati
dan melaksanakan ibadah.
Kesepuluh: Ilmu membawa dan menarik jiwa 
kepada kebahagiaan yang Allah ciptakan 
untuknya, sedangkan harta adalah penghalang 
antara jiwa dengan kebahagiaan tersebut.
Kesebelas: Kekayaan ilmu lebih mulia daripada
kekayaan harta kerana kekayaan harta berada di 
luar hakikat manusia, seandainya harta itu musnah
dalam satu malam saja, jadilah ia orang yang 
miskin, sedangkan kekayaan ilmu tidak 
dikhawatirkan kefakirannya, bahkan ia akan terus 
bertambah selamanya, pada hakikatnya ia adalah kekayaan yang paling tinggi.
Kedua belas: Mencintai ilmu dan mencarinya adalah pokok segala ketaatan, sedangkan cinta dunia dan harta dan mencarinya adalah pokok segala kesalahan.
Ketiga belas: Nilai orang kaya ada pada hartanya 
dan nilai orang yang berilmu ada pada ilmunya. 
Apabila hartanya lenyap, lenyaplah nilainya dan
tidak tersisa tanpa nilai, sedangkan orang yang 
berilmu nilai dirinya tetap langgeng, bahkan 
nilainya akan terus bertambah.
Keempat belas: Tidaklah satu orang melakukan
ketaatan kepada Allah Ta’ala, melainkan dengan
ilmu, sedangkan sebahagian besar manusia berbuat
maksiat kepada Allah lantaran harta mereka.
Kelima belas: Orang yang kaya harta selalu 
ditemani dengan ketakutan dan kesedihan, ia sedih
sebelum mendapatkannya dan merasa takut setelah 

memperoleh harta, setiap kali hartanya bertambah 

banyak, bertambah kuat pula rasa takutnya. 

Sedangkan orang yang kaya ilmu selalu ditemani 

rasa aman, kebahagiaan, dan kegembiraan.







Gambar Kenderaan US Yang Berjaya Dirampas Oleh Taliban

http://www.arrahmah.com/images/stories/photonews/talib-pak/20081127102145ENLUS0156171212277813.jpg
http://www.arrahmah.com/images/stories/photonews/talib-pak/20081127102211ENLUS0156171312277813.jpg
http://www.arrahmah.com/images/stories/photonews/talib-pak/20081127102054ENLUS0156171012277812.jpg
Foto-foto ini diambil Kamis (27/11/2008), memperlihatkan mujahidin Taliban di Pakistan duduk-duduk di atas kendaraan tentera  milik AS yang mereka rampas setelah mereka menyerang konvoi kendaraan NATO di wilayah suku Orakzai, Pakistan, dekat dengan perbatasan Pakistan-Afghanistan pada Rabu (26/11) lalu.

4 Petugas Terowong Rahsia Mati Kerana Kesan Gas Beracun Dari Tentera Mesir

http://www.arrahmah.com/images/stories/10/gazav.jpg
Tentera Mesir mengepam gas beracun ke dalam terowongan yang berada di perbatasan Gaza-Mesir yang biasa digunakan oleh penduduk Gaza untuk menyelundup  barang-barang keperluan seharian sejak Israel melakukan sekatan ekonomi kepada penduduk Palestin . Empat penduduk Palestin mati di dalam terowongan tersebut pada hari Rabu lepas ( 24/4/2010 ) dan mencederakan beberapa orang petugas lain . Mesir melakukan demikian kerana menunaikan kehendak israeil agar terowong tersebut dapat ditutup secepat mungkin.
Israel dan Mesir telah bekerjasama sejak 2007 untuk menutup perbatasan sejak Hamas mengambil alih kuasa pemerintahan di Gaza dan tidak mengakui pemerintahan di bawah Mahmoud Abbas yang kini hanya memerintah di wilayah Tebing  Barat.
Doktor di hospital Gaza, Hamdan Abu Latifa mengesahkan kematian empat petugas tersebut disebabkan kesan gas beracun .
Pemerintah Mesir menolak dakwaan tersebut tanpa memberi apa-apa komen tentang insiden tersebut.

BERHUBUNGLAH PADA ALLAH

Kehidupan ini mempunyai seribu satu erti dan makna. Dalamnya ada mengandungi pelbagai pelajaran bagi mereka yang ingin mengambil pelajaran daripadanya. Kehidupan ini tidak semudah yang disangka oleh golongan yang sambil-lewa dan tidak sesusah yang disangka oleh golongan yang tamak dan bergantung kepada dirinya semata-mata.
Hidup ini suatu lapangan, tempat di mana Allah s.w.t. menyempurnakan kehambaan para hambaNya yang ingin menyempurnakan kehambaan diri mereka kepadaNya. Hidup ini suatu peluang, tempoh untuk para hambaNya menzahirkan rasa kesyukuran, kesabaran dan keredhaan kepadaNya, yang merupakan antara ciri-ciri kehambaan kepadaNya.
Manusia yang leka daripada hakikat dirinya yang sekadar seorang hamba kepada Tuhannya, secara tidak langsung akan menghadapi kesulitan dalam berinteraksi dengan kehidupan itu sendiri. Ini kerana, apa yang dicari hanyalah kepuasan nafsu diri, kelazatan yang memberi manfaat kepada kepentingan diri sendiri, tanpa menghayati makna kehidupannya yang lebih sempurna, iaitu dirinya hidup sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakannya daripada tiada kepada ada, iaitulah Allah s.w.t. yang Maha Pencinta.
Seseorang yang hidup semata-mata untuk kepuasan nafsu dan kepentingan diri, kerana tidak menghayati hakikat kehambaan diri, pasti tersalah dalam berinteraksi dengan kehidupan ini, sehingga membawa kepada terasa terbeban dengan sebuah kehidupan yang sementara ini. Apa yang dikejar selalunya tidak dapat. Apa yang didapatinya juga tidak akan kekal bersamanya setelah dia mati. Di mana nilai sebuah kehidupan bagi manusia yang semacam ini?
Bagi seseorang manusia yang menghayati makna kehambaan diri kepada Tuhannya, pasti akan memahami kehidupan ini dengan maknanya yang lebih luas dan sempurna. Kebendaan dan duniawi tidak lagi berkuasa menawan kebahagiaan dan kelapangan hati dan jiwanya. Dia tahu, hidup ini ialah untuk menterjemahkan makna kehambaan diri kepada Allah s.w.t. dengan menunaikan ketaatan kepadaNya secara zahir mahupun batin.
Bertolak daripada itulah, akhirnya seseorang mula memahami bahawasanya, seluruh kehidupan ini, samada berkaitan dengan ketentuanNya mahupun penetapan hukum-hakamNya, merupakan penzahiran “interaksi” Tuhannya kepadanya. Seseorang hamba yang sentiasa menghadirkan rasa kehambaan diri kepadaNya dalam segenap tindakannya dalam kehidupannya, akan turut merasai kehadiran muamalah (interaksi) Tuhannya kepadanya melalui segala yang berlaku dalam kehidupannya.
Bermula dengan menunaikan ketetapan syariat dan hukum Allah s.w.t. dalam kehidupannya, maka penghayatan terhadap makna syariat yang dilaksanakannya dengan jiwa hamba mula bersinar dalam hatinya. Dia mula melihat hakikat di sebalik syariat dengan pandangan zauqi (perasaan rohani) kurniaan Ilahi. Dia mula menghayati bahawasanya, syariat ialah bukti kewujudan dan kehendak Tuhan yang menciptakan dan mentadbirnya dan seluruh alam ini.
Bertolak daripada itu juga, takkala dia menunaikan ketaatan batin (hati) kepada Tuhannya, dengan sifat-sifat mahmudah seperti ikhlas, jujur, tawadhuk, istiqomah, sabar, syukur, redha dan sebagainya, maka dia mula mengenali hakikat ketentuan Allah s.w.t. dalam segenap kehidupannya.
Apabila dia ditimpa sesuatu yang berat terasa oleh nafsu dan dirinya, maka di situlah peranan seseorang hamba dalam menzahirkan kehambaannya kepadaNya dengan melahirkan sifat “sabar” terhadap ketentuanNya yang menimpanya tersebut. Dia juga menzahirkan rasa lemah di hadapan Allah s.w.t. dengan mengembalikan ketentuanNya kepadaNya, dengan mengadu masalah yang menimpanya kepada Allah s.w.t. yang mengujinya dengan ketentuan tersebut, dalam rangka semata-mata untuk menagih keredhaan dan bantuanNya.
Seseorang hamba yang mengadu masalahnya kepada Allah s.w.t. dalam rangka untuk menzahirkan kelemahan dirinya kepadaNya berbeza dengan seseorang yang mengadu kepada Allah s.w.t. akan masalahnya dalam bentuk membangkang ketentuanNya.
Adapun seorang hamba yang mengadu masalahnya kepada Allah s.w.t. dalam rangka untuk menzahirkan kelemahan diri kepadaNya, tujuannya hanyalah untuk menzahirkan hakikat diri yang “lemah” dan sentiasa memerlukan bantuanNya dalam menghadapi ketetapanNya, sedangkan orang yang merungut di hadapan Allah s.w.t. mengenai ketentuanNya ke atasnya bertujuan untuk menzahirkan rasa tidak puas hatinya terhadap ketentuanNya yang tidak mengikut kehendak dan keinginan nafsu dirinya.
Mengadu dengan tujuan menzahirkan rasa lemah kepada Allah s.w.t. tidak mengandungi unsur mempertikaikan ketentuan Allah s.w.t., tetapi sekadar memohon rahmat dan bantuan Allah s.w.t. agar dia mampu menghadapi ketentuanNya dengan bantuanNya. Adapun orang yang merungut kepada Allah s.w.t. membawa maksud mempertikaikan ketentuan Allah s.w.t. dan terkadang boleh membawa kepada menyalahkan Allah s.w.t., seolah-olah dia lebih pandai dari Allah s.w.t.. Berbeza antara menzahirkan rasa lemah dengan menzahirkan kepandaian diri di hadapan Allah s.w.t..
Oleh kerana itu, Imam Abu Al-Hasan As-Syazuli yang menghayati makna kehambaan ini mengungkapkan ungkapan penuh adab di hadapan Allah s.w.t. dengan berdoa (dalam hizb al-kabir):
Wahai Tuhanku. Aku tidak memohon agar tertegahnya apa yang Engkau mahu tentukan ke atasku. Tetapi, aku memohon sokonganMu (kepadaku) dengan bantuanMu kepadaku dalam setiap ketentuanMu ke atasku
Nilai kehambaan ini juga pernah diungkapkan oleh Saidina Rasulullah s.a.w. dalam doa Baginda s.a.w. ketika di Thaif dengan berdoa:
Wahai Tuhanku, aku mengadu kepadaMu akan lemahnya diriku…“.
Nilai-nilai mengadu dalam rangka meminta bantuan daripadaNya dan menzahirkan kelemahan diri dan keperluan kepadaNya merupakan antara nilai kehambaan yang tertinggi dalam diri seseorang hamba kepada Tuhannya.
Oleh yang demikian, hamba yang beradab dengan adab kehambaan tersebut mula menzahirkan rasa memerlukannya dan bersabar dalam rangka untuk membuktikan kehambaan diri kepadaNya dengan sentiasa mengharapkan bantuan daripadaNya.
Adapun takkala dia ditimpa sesuatu yang menyenangkan diri dan nafsunya, samada kesenangan dalam bentuk kebendaan, rezeki, jodoh dan sebagainya, maka dia akan menzahirkan rasa kesyukuran kepadaNya dengan mengembalikan segala kebaikan yang didapatinya kepada Allah s.w.t., bukan menyandarkan kebaikan tersebut kepada usaha dirinya sendiri.
Inilah nilai kehambaan yang agung dalam diri seseorang manusia, di mana dia sentiasa berasa menghargai setiap kebaikan dalam kehidupannya kerana menghayati bahawa semua kebaikan adalah daripada Allah s.w.t., Tuhan yang Maha Pemurah.
Dengan rasa syukur tersebut, maka Allah s.w.t. menganugerahkan makrifatuLlah(mengenal Allah s.w.t.) kepadanya, dan menganungerahkan kefahaman tentang rahsia-rahsia muamalah Allah s.w.t. dalam segenap kehidupannya. Inilah kelebihan daripada sifat syukur yang dijanjikan oleh Allah s.w.t. yang berfirman dengan maksud: “jika kamu bersyukur, Aku akan tambah buatmu akan nikmat“… Penambahan nikmat yang agung adalah, kefahaman tentang hakikat diri, hakikat kehidupan dan hakikat ketuhanan Allah s.w.t. dalam kehidupannya seharian.
Hidup ini ialah tempat bemualamah secara beradab. Bagaimana seseorang ingin beradab dalam bermuamalah dengan Allah s.w.t. melalui kehidupannya, sedangkan dia tidak mengenal hakikat dirinya sebagai hamba Allah s.w.t. yang perlu beradab kepadaNya, tidak mengenali hakikat kehidupan yang merupakan tempat menzahirkan adab kepada Allah s.w.t. dalam berinteraksi kepadaNya dan tidak mengenali Allah s.w.t., Tuhan yang ingin menyempurnakan adab kehambaannya melalui kehidupannya?
Dalam hidup ini terkandung risalah-risalah Allah s.w.t. dalam segenap detik dalam kehidupan kita, jika hati kita sentiasa hadir dalam bermuamalah denganNya dengan adab kehambaan kepadaNya. Sabar dan syukur merupakan dua sayap utama bagi kerohanian seseorang hamba dalam menuju keredhaanNya. Setelah seseorang mencapai istiqomah dalam sabar dan syukur dalam segenap kehidpannya terhadap setiap ketentuanNya dengan bantuan Allah s.w.t., maka dia akan dianugerahkan rasa redha kepada Allah s.w.t. dalam setiap ketentuanNya.
Pada darjat “redha” inilah, seseorang manusia tidak lagi merasai beza antara ketentuan dengan ketentuan, tiada merasai susah ataupun senang, kerana hatinya sentiasa fokus kepada mencari keredhaan Allah s.w.t. di sebalik setiap ketentuanNya, dan menghadapi setiap ketentuanNya dengan pandangan redha kepada Allah s.w.t.. Sesungguhnya, redha kepada Allah s.w.t. ini merupakan darjat yang teragung yang dicapai oleh seseorang hamba Allah, kerana seseorang tidak akan meredhai Allah s.w.t. melainkan setelahmana Allah s.w.t. meredhainya dan berkehendak supaya dia juga meredhaiNya.
Kehidupan ini sebuah perjalanan dalam muamalah kehambaan seseorang hamba dengan Tuhannya. Nilai kehidupan adalah pada penghayatan seseorang terhadap makna kehambaan dirinya dalam kehidupannya, makna kehidupannya selaku hamba kepada Tuhannya dan makna ketuhanan Allah s.w.t. dalam kehidupannya selaku hambaNya. Tanpa makna-makna tersebut, kehidupan tiada erti bagi seseorang manusia. Hidup tanpa “makna”, yang tinggal hanyalah “makan”. Makan, minum, tidur dan sebagainya, dalam rangka memenuhi nafsu di sekitar usianya yang semakin menuju kesudahan. Akhirnya, dia di sisi Allah s.w.t. bagaikan binatang, bahkan lebih sesat dan rendah daripada binatang, kerana tidak menghargai nilai kehidupannya sebagai manusia yang penuh dengan makna-makna yang mulia.
Masalah kemurungan, kesedihan, penderitaan dan rasa malang manusia sebenarnya bukanlah kerana gagal menanggung ketentuan Allah s.w.t., tetapi masalah-masalah tersebut kembali kepada “tidak memahami makna di sebalik ketentuanNya” lalu membawa kepada kegagalan dalam berinteraksi dengan ketentuanNya sebagaimana yang sepatutnya. Tanpa menghayati makna kehambaan diri, makna kehidupan yang merupakan medan menyempurnakan kehambaan dan makna ketuhanan Allah s.w.t. dalam kehidupan, maka seseorang akan mencari kebahagiaan yang bukan sebenarnya suatu kebahagiaan, akhirnya dia terus menderita dan menderita dalam rangka untuk mencari kebahagiaan menurut persepsinya.
Kebahagiaan bukan pada kepuasan nafsu, tetapi pada terealisasinya kehambaan diri kepada Allah s.w.t.. Kekayaan itu ialah kekayaan jiwa, seperti yang diberitahu oleh Baginda s.a.w. yang mulia. Hidup ini bukan tempat setiap orang cari apa yang dia mahukan, tetapi hidup ini ialah tempat setiap orang menunaikan tujuan asal dirinya diciptakan. Kalau mahu terus mencari makna kebahagiaan selain makna yang diingini oleh Tuhan, maka setiap langkahmu dalam mencarinya adalah suatu penderitaan. Akhirnya, yang kamu himpunkan hanyalah penderitaan demi penderitaan.

Tentera israeil mengukir mesej pada dinding rumah penduduk Palestin



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كتابات جنود إسرائيليين على جدران بيت السموني بغزة

هذه كتابات ورسوم خلفها جنود الاحتلال وراءهم على جدران بيت عائلة السموني
التي استشهد منها أكثر من 30 شخصا، وهي ضمن ما تركوه من حزن وآلام ودمار في غزة.

Tulisan dibawah ditulis setelah tentera tersebut selesai membunuh 30 orang penduduk Palestin.
وتكشف الكتابات والرسوم -التي أوردتها وكالة الصحافة الفرنسية- أن موضوع الحرب الإسرائيلية على غزة أكثر عمقا وتجذرا مما يُعلن من تبريرات وقف صواريخ المقاومة وتأمين الحدود الجنوبية لإسرائيل.

"نعم للحرب لا للسلام" 

"موتوا جميعا"


Kamu mampu lari tetapi kamu tidak mampu bersembunyi.
"بإمكانكم أن تفروا لكن ليس بإمكانكم أن تختبئوا"

رسم يصور مصير العرب (القبر) من 1948 حتى 2009

bangsa arab akan terus ke kubur dari 1948-2009



"يجب أن يموت العرب"

bangsa arab wajib menemui kematian..

"kami disini wahai Gaza
نحن هنا يا غزة

KEKUASAAN ALLAH DALAM TSUNAMI

كل شئ عن اعصار تسونامى بالصور
صورة بداية اعصار تسونامي .. تقشعر الأبدان
نعيب زماننا و العيب فينا …….و ما لزماننا عيب سوانا
و مراد النفوس اصغر من ان…..نتعادى فية و ان نتفانى
غير ان الفتى يلاقى المنايا….كالحات ولا يلاقى الهوانا
و لو ان الحياة تبقى…. لحى لعددنا اضلنا الشجعانا
و اذا لم يكن من الموت بد….فمن العجز ان تكون جبانا
سورة للمسجد الذى نجا من الاعصار وهذة الصورة التقطت بعد الاعصار بفترة
وما الدنيا الا مسرحا كئيب
تحكموا فاستطالوا في تحكمهم وعما قليل كأن الأمر لم يكن .. لو أنصفوا، أنصفوا .. لكن بغوا فبغى عليهم الدهر بالأحزان والمحن ….
آيات من الله…صور موعظة من أعصار تسونامى
انظر الى الجمال الذى غضب الله عليه
هذا هو غضب الله على العباد وما هذا الا جذء يسير
ربى اغفر وارحم فانت خير الراحمين

7 Keajaiban Dari Rasulullah SAW Telah Berlaku

سبع حقائق علمية تشهد بصدق النبي صلى الله عليه وسلم
سوف نعيش من خلال هذا البحث مع بعض الحقائق العلمية التي وردت في أحاديث الحبيب الأعظم عليه الصلاة والسلام، وكيف أثبت العلم الحديث صدق هذه الحقائق يقيناً…..
7 kejadian yang dianggap luar biasa kini telah terbukti hasil kemajuan sains dan teknologi.
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على من كان القرآنُ خلُقه وعلى آله وصحبه وسلم، وبعد: فإن أجمل اللحظات التي يمر بها المؤمن، عندما يرى معجزة تتجلى في كلام سيد البشر صلى الله عليه وسلم، وبما أننا نعيش عصر العلم والاكتشافات العلمية، تبرز الحاجة للبحث في أحاديث المصطفى عليه الصلاة والسلام لإدراك الإشارات العلمية، بما يشهد على صدق هذا النبي الأميّ، ومثل هذا البحث يمكن أن يساهم في تصحيح نظرة الغرب عن نبي الرحمة عليه الصلاة والسلام.
الحقيقة الأولى
Islam akan sampai ke setiap penjuru dunia sebagai mana sampainya sinaran matahari yang menerangi alam ini. Pada tahun 2025 dunia akan menyinari alam ini dan agama Islam adalah agama pertama yang akan menjadi pilihan penduduk di dunia.
يقول رسول الله عليه الصلاة والسلام لأصحابه: (سيبلغ هذا الأمر ما بلغ الليل والنهار) أي أن الإسلام سينتشر في كل مكان يصله الليل والنهار أي في كل الأرض، وبالفعل تقول الإحصائيات الغربية إن الإسلام موجود في كل مكان من العالم اليوم!! فالإحصائيات تخبرنا بأنه عام 2025 سيكون الإسلام هو الدين الأول من حيث العدد على مستوى العالم، وهذا الكلام ليس فيه مبالغة، بل هي أرقام حقيقية لا ريب فيها. هذه الأرقام جاءت من علماء غير مسلمين أجروا هذه الإحصائيات.
يؤكد خبراء الإحصاء بأن الدين الإسلامي هو الأسرع انتشاراً، وأن جميع دول العالم فيها مسلمون بنسبة أو بأخرى، وأن المسلمين منتشرون في كل بقعة من بقاع الأرض، وسؤالنا: أليس هذا ما حدثنا عنه النبي الأعظم صلى الله عليه وسلم؟!
الحقيقة الثانية
Allah menjadikan tanah sebagai bahan menyuci kekotoran, kini saintis telah menemui tanah yang boleh membunuh kuman dari bangkai dalam masa 24 jam. Kini manusia boleh hidup dalam aman dan damai apabila Allah menjadikan tanah tersebut sebagai ubat yang dapat merawat segala penyakit yang timbul hasil dari aktiviti  kemungkaran dan nafsu manusia.
الإعجاز العلمي في قول النبي الأعظم عليه الصلاة والسلام: (جعلت لي الأرض مسجداً وطَهوراً)[رواه مسلم]، فقد اكتشف العلماء في بحث جديد وجود مضادات حيوية في تراب الأرض، وهذه المضادات يمكنها تطهير وقتل أعند أنواع الجراثيم، بما يُثبت أن التراب مادة مطهرة. وفي دراسة جديدة يقول العلماء فيها إن بعض أنواع التراب يمكن أن تزيل أكثر الجراثيم مقاومة. ولذلك هم يفكرون اليوم بتصنيع مضاد حيوي قاتل للجراثيم العنيدة مستخرج من التراب. وبعد تجارب طويلة في المختبر وجدوا أن التراب يستطيع إزالة مستعمرة كاملة من الجراثيم خلال 24 ساعة، نفس هذه المستعمرة وُضعت من دون طين فتكاثرت 45 ضعفاً!
تبين للعلماء أخيراً أن تراب الأرض يحوي مضادات حيوية، ولولا هذه الخاصية المطهرة للتراب، لم تستمر الحياة بسبب التعفنات والفيروسات والجراثيم التي ستنتشر وتصل إلى الإنسان وتقضي عليه، إلا أن رحمة الله اقتضت أن يضع في التراب خاصية التطهير ليضمن لنا استمرار الحياة، ألا يستحق هذا الإله الرحيم أن نشكره على هذه النعمة؟
الحقيقة الثالثة
Kiamat akan berlaku setelah semenanjung arab akan kemabli subur, hasil kajian saintis melalui setelit menunjukkan semenanjung arab telah muncul sungai-sungai dibawah lapisan pasir di padang pasir semenanjung arab, sungai-sunagi tersebut mampu mengairi seluruh semenanjung arab.
تحدث النبي الكريم بدقة فائقة عن حقيقة علمية لم يتمكن العلماء من رؤيتها إلا قبل سنوات قليلة، يقول عليه الصلاة والسلام: (لا تقوم الساعة حتى تعود أرض العرب مروجاً وانهاراً) [رواه مسلم]. وقد ثبت علمياً أن منطقة شبه الجزيرة العربية كانت ذات يوم مليئة بالمروج والأنهار ولا تزال آثار مجرى الأنهار حتى يومنا هذا. وقد دلت على ذلك الصور القادمة من الأقمار الاصطناعية، والتي تظهر بوضوح العديد من الأنهار المطمورة تحت الرمال في جزيرة العرب. ويصرح كبار علماء الغرب في وكالة الفضاء الأمريكية “ناسا” اليوم بأن “الصور الملتقطة بالرادار للصحراء أظهرت أن هذه المنطقة كانت ذات يوم مغطاة بالبحيرات والأنهار، وكانت البيئة فيها مشابهة لتلك التي نراها في أوربا، وأنها ستعود يوماً ما كما كانت”.
Peta menunjukkan  kemunculan sungai-sungai di bawah lapisan pasir di tengah-tengah padang pasir yang kering kontang.
يؤكد علماء وكالة الفضاء الأمريكية ناسا على أن صحراء الربع الخالي والجزيرة العربية عموماً كانت ذات يوم مغطاة بالأنهار والغابات الكثيفة والمروج، وكانت الحيوانات ترعى بكثرة فيها، ويؤكدون عودة هذه الأرض كما كانت في المستقبل، وهذا ما أشار إليه الحديث النبوي الشريف.
الحقيقة الرابعة
Kejadian kilat yang mendahului guruh. kini saintis boleh mengkaji bagaimana bahaya kilat pada pandangan mata, begitu juga bunyi guruh yang boleh merosakkan pendengaran manusia, semuanya ini akan menjadi menunjukkan kemampuan Allah SWT mampu menyiksa manusia yang degil kerana mengguna penglihatan ( seperti gambar-gambar seks yang berleluasa)  kepada kemungkaran dan pendengaran kepada nyanyian-nyanyian yang melalaikan.
Manusia pasti tidak mampu walaupun membelanjakan segala kekayaan hanya untuk mewujudkan guruh dan kilat dalam masa sesaat, sedangkan Allah SWT telah membuktikan kekayaanNya yang tiada tandingan.
في حديث المرور على الصراط، يعتبر هذا الحديث من أحاديث الإعجاز العلمي في السنَّة النبويَّة المطهَّرة، هذا الحديث الشريف ينطوي على معجزة علمية في قول الرسول الكريم عليه صلوات الله وسلامه: (ألم تروا إلى البرق كيف يمرُّ ويرجع في طرفة عين؟) [رواه مسلم]. حيث تبيَّن التطابق الكامل بين الكلام النبوي الشريف، وبين ما كشفه العلماء مؤخراً من عمليات معقدة ودقيقة تحدث في ومضة البرق، حيث وجد العلماء أن أي ومضة برق لا تحدث إلا بنزول شعاع من البرق من الغيمة باتجاه الأرض ورجوعه! في هذا الحديث إشارة إلى أن الرسول الأعظم صلى الله عليه وسلم قد تحدّث عن أطوار البرق بدقة مذهلة، بل وحدَّد زمنها أيضاً، وربما نذهل إذا علمنا أن الزمن اللازم لضربة البرق هو الزمن ذاته اللازم لطرفة العين! وهذا ما أخبر به النبي الأعظم.
kelajuan kilat yang boleh melebihi 25 km dalam sesaat.
وجد العلماء أن البرق يتألف من عدة أطوار أهمها طور المرور وطور الرجوع، وأن زمن ومضة البرق هو 25 ميلي ثانية هو نفس زمن طرفة العين، أليس هذا ما حدثنا عنه النبي قبل أربعة عشر قرناً؟!
الحقيقة الخامسة
Kini saintis telah membuktikan dimana terletaknya ubun-ubun manusia, pada lokasi tersebutlah Allah menjaga kehormatan manusia, Allah mewujudkan pemeliharaan yang cukup rapi pada otak manusia, pada lokasi ( Nasiah ) Allah SWT boleh meletakkan kedudukan manusia samada seseorang itu akan menjadi profesor atau orang gila, sehingga apabila abu jahal terlalu degil, Allah SWT telah berfirman : Jika abu jahal terus berdegil dengan Rasulullah SAW, Allah SWT akan menarik ubun-ubunnya.
Begitulah kedudukan akal kita disisi Allah SWT, Apa yang pelik sekarang manusia berlumba-lumba melakukan maksiat tetapi mereka masih cerdik dan pintar, sebenarnya ini adalah rahmah dan hikmah Allah SWT disebalik pemerintahanNya. Allah SWT mampu merosakkan akal mereka dalam sekelip mata tetapi sebenarnya mereka adalah anak cucu firaun dan abu jahal pilihan Allah SWT.
اكتشف العلماء حديثاً أن منطقة الناصية (أعلى ومقدمة الدماغ) تتحكم باتخاذ القرارات الصحيحة وبالتالي كلما كانت هذه المنطقة أكثر فعالية وأكثر نشاطاً وأكثر سلامة كانت القرارات أكثر دقة وحكمة، ولذلك نجد دعاء النبي الكريم: (ناصيتي بيدك) [رواه أحمد]. وفي هذا تسليم من النبي إلى الله تعالى، بأن كل شأنه لله، وأن الله يتحكم كيف يشاء ويقدر له ما يشاء. والشيء الآخر الذي كُشف عنه حديثاً هو أن منطقة الناصية تلعب دوراً مهماً في العمليات العليا للإنسان مثل الإدراك والتوجيه وحل المشاكل والإبداع، ولذلك سلَّم هذه المنطقة لله تعالى في دعائه: (ناصيتي بيدك).وفي هذا إشارة علمية لطيفة إلى أهمية هذه المنطقة.
Ubun-Ubun yang memainkan peranan penting dalam kecerdikan manusia terletak dibahagian depan dan teratas di kepala kita.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs015.snc3/12315_112101282161336_100000843935995_73467_329534_n.jpg
بعد دراسات طويلة لنشاط الدماغ تبين للعلماء أن أهم منطقة هي الناصية، أي المنطقة الأمامية الجبهية، وأنها مسؤولة عن عمليات القيادة والإبداع، ولذلك كان النبي صلى الله عليه وسلم يؤكد على أهمية هذه المنطقة من خلال دعائه وتسليمه لله عز وجل، وهذه معجزة تشهد على صدقه، إذ كيف علم بأهمية هذه المنطقة في زمن لم يكن لأي واحد على وجه الأرض علم بذلك؟ أليس الله هو الذي علمه وخاطبه بقول: (وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا) [النساء: 113].
Surah An-Nisa’  Ayat : 113.
Sekiranya bukan karena karunia Allah dan rahmat-Nya kepadamu, tentulah segolongan dari mereka berkeinginan keras untuk menyesatkanmu. Tetapi mereka tidak menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan mereka tidak dapat membahayakanmu sedikitpun kepadamu. Dan (juga karena) Allah telah menurunkan Kitab dan hikmah kepadamu, dan telah mengajarkan kepadamu apa yang belum kamu ketahui. Dan adalah karunia Allah sangat besar atasmu.
الحقيقة السادسة
Akan lahir zaman manusia mati mengejut seperti zaman sekarang.
يقول النبي الكريم صلى الله عليه وسلم: (إن من أمارات الساعة أن يظهر موت الفجأة) [رواه الطبراني]. في هذا الحديث تتجلى معجزة علمية في حقائق طبية لا تقبل الجدل، وهذه المعجزة تشهد للنبي الأعظم عليه الصلاة والسلام أنه رسول من عند الله لا ينطق عن الهوى. وذلك من خلال الإحصائيات الدقيقة للأمم المتحدة والتي تؤكد أن ظاهرة الموت المفاجئ، لم تظهر إلا حديثاً وهي في تزايد مستمر على الرغم من كل الإجراءات الوقائية.
Kini manusia hanya mampu menamakan kematian dengan lemah jantung, paru-paru berair dan sebagainya, namun pada hakikatnya mereka kita dimatikan oleh Allah SWT secara mengejut, walaupun pada pandangan zahir mereka masih sihat bugar.
Sebagai altenatif kembalilah kepada Al-Quran dan As-Sunnah, jauhi pekaj maksiat seperti erobik,poco-poco dan karaoke ciptaan syaitan.
Marilah mencari wirid-wirid dan Al-Azkar, Ma’thurat, ayat-ayat ruqiyah dan yang paling mujarab sekali bacalah Al-Quran dengan Ikhlas, pasti mendapat perlindungan Allah SWT.
يؤكد أطباء القلب أن ظاهرة الموت المفاجئ انتشرت كثيراً في السنوات الماضية، وأنه على الرغم من تطور علم الطب إلا أن أعداد الذين يموتون موتاً مفاجئاً لا تزال في ازدياد، وسؤالنا: أليس هذا بالضبط ما أشار إليه الحديث النبوي الشريف؟
الحقيقة السابعة
Penbedahan
Kini telah terbukti segala penyakit dan kedegilan manusia menurut perintah Allah SWT sehingga semua anggota yang melawan perintah Allah SWT terpalsa dipotong dan dibedah serta dibuang dari tubuh mereka, Walaupun demikian masih ada usaha dari pihak penderhaka kepada Allah SWT untuk berusaha menyambung nyawa mereka dengan berbagai rekaan terbaru.
Kita umat Islam mesti beraqidah ” Sakit dan Penawar adalah ditangan Allah SWT, ” apa yang kita mesti sentiasa ambil perhatian adalah, jangan sesekali kita mendekati segala maksiat samada maksiat melalui mata, kaki, tangan, telinga, hati, kemaluan dan lidah.
Insya Allah kita selamat dari kemurkaan Allah SWT, jika kita juga tetap menerima penyakit dan dugaan Allah SWT setelah berusaha menjahi maksiat, maka itu adalah Anugerah Allah SWT kepada kita untuk menambah khazanah kita dalam syurga nanti, kita pasti mendapat pahala yang lebih hasil dari kesabaran kita dan pujian kita kepada Allah SWT semasa menerima musibah tersebut.
Insya Allah kita semua dari Insan Pilihan Allah SWT.
[COLOR=window****]يؤكد معظم العلماء أن الهرم هو أفضل وسيلة للنهاية الطبيعية للإنسان، وإلا فإن أي محاولة لإطالة العمر فوق حدود معينة سيكون لها تأثيرات كثيرة أقلها الإصابة بالسرطان، ويقول البروفيسر “لي سيلفر” من جامعة برينستون الأمريكية: “إن أي محاولة لبلوغ الخلود تسير عكس الطبيعة”. لقد خرج العلماء بنتيجة ألا وهي أنه على الرغم من إنفاق المليارات لعلاج الهرم وإطالة العمر إلا أن التجارب كانت دون أي فائدة. وهذا ما أشار إليه النبي الأعظم عليه الصلاة والسلام بقوله: [/COLOR](تداووا يا عباد الله، فإن الله لم يضع داء إلا وضع له شفاءً إلا داءً واحداً: الهرم) [COLOR=window****][رواه أحمد]. [/COLOR]
[COLOR=window****]وهكذا يأتي العلم بحقائق جديدة لم تكن معروفة من قبل تثبت وتؤكد صدق هذا النبي وصدق رسالة الإسلام. [/COLOR]وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين.